07-09-2013, 07:45
Tym razem chciałbym poruszyć wszelkie kwestie związane z samouczkami w grach wideo. Samouczki, niezależnie swojej od formy, mają za zadanie zaznajomić gracza z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi mechaniki gry - klawiszologia, wykonywanie unikalnych czynności, poruszanie się po świecie gry oraz inne, ważne dla danej gry elementy gameplay'u. W głównej mierze chciałbym skupić Waszą uwagę na formie samouczków w grach tj. w jaki sposób zostały umiejscowione w grze.
Najczęściej spotykamy się z samouczkami, które występują w trakcie prawdziwej rozgrywki. Porady twórców pojawiają się, gdy pierwszy raz wykonujemy daną czynność. Za przykład może posłużyć seria "Prince of Persia", w której zastosowano podobne rozwiązanie np. stojąc nad przepaścią pojawia się napis mówiący nam o konieczności przytrzymania R1 żeby móc pobiec po ścianie, czy wciśnięcia
żeby przeskoczyć.
Innym rozwiązaniem mającym wprowadzić nas w grę jest oddzielny tryb poświęcony w całości treningowi. Zwykle obecny jest on w grach strategicznych i sportówkach. W przypadku pierwszego gatunku samouczek podzielony jest zawzyczaj na rozdziały, w których omówiono odmienne aspekty rozgrywki - gospodarka, armia etc.
Podstawy rozgrywki mogą być przedstawione bez udziału gracza - filmy instruktażowe, czy też sam tekst.
Najczęściej spotykamy się z samouczkami, które występują w trakcie prawdziwej rozgrywki. Porady twórców pojawiają się, gdy pierwszy raz wykonujemy daną czynność. Za przykład może posłużyć seria "Prince of Persia", w której zastosowano podobne rozwiązanie np. stojąc nad przepaścią pojawia się napis mówiący nam o konieczności przytrzymania R1 żeby móc pobiec po ścianie, czy wciśnięcia

Innym rozwiązaniem mającym wprowadzić nas w grę jest oddzielny tryb poświęcony w całości treningowi. Zwykle obecny jest on w grach strategicznych i sportówkach. W przypadku pierwszego gatunku samouczek podzielony jest zawzyczaj na rozdziały, w których omówiono odmienne aspekty rozgrywki - gospodarka, armia etc.
Podstawy rozgrywki mogą być przedstawione bez udziału gracza - filmy instruktażowe, czy też sam tekst.