11-08-2013, 08:16
Jednym z czynników budujących klimat oraz wpływających na zwiększenie realizmu i immersji jest interaktywność świata przedstawionego w grze. Im większa interaktywność, tym oddziaływania pomiędzy grą a graczem są większe. Zjawisko to przekłada się na nasze możliwości wpływania na wydarzenia rozgrywające się na ekranie. Możemy wchodzić w interakcje z otoczeniem (tworzenie przedmiotów w grach RPG, niszczenie elementów otoczenia w FPS'ach), czy z bohaterami niezależnymi, którzy z kolei mogą reagować na nasze poczynania (np. reakcja na wyciągniętą broń). Wysoką interaktywnością cechują się z reguły gry zaliczające się do gatunku RPG oraz sandbox'y, lecz tak naprawdę niezależnie od gatunku w każdej grze możemy w mniejszym, bądź większym stopniu wpływać na otaczające nas środowisko.
Podręcznikowym przykładem interaktywności jest bez wątpienia seria "Grand Theft Auto", której odsłony oferują graczowi szeroki garnitur możliwości. Możemy poruszać się z wykorzystaniem pojazdów lądowych, powietrznych i wodnych; kupować nieruchomości, bronie, jedzenie, ubrania; wykonywać misje i zadania poboczne; grać w różne minigierki (np. kasyna w "San Andreas") i wiele innych możliwości. Te wszystkie interaktywne elementy rozgrywki sprawiły, iż określa się je mianem "rozrywki w rozrywce".
Jak już wspomniałem na początku, w każdej grze możemy się spotkać z tym motywem, nawet jeżeli nie jest to element, na którym twórcy oparli gameplay. Oczywiście nie chciałbym wymieniać takich banałów, jak obecna w niemal każdej grze możliwość otwierania i zamykania drzwi. W każdym razie zachęcam do podzielenia się wrażeniami odnośnie interaktywności otoczenia w grach, a także wymienienia tych najbardziej interaktywnych pozycji.
Podręcznikowym przykładem interaktywności jest bez wątpienia seria "Grand Theft Auto", której odsłony oferują graczowi szeroki garnitur możliwości. Możemy poruszać się z wykorzystaniem pojazdów lądowych, powietrznych i wodnych; kupować nieruchomości, bronie, jedzenie, ubrania; wykonywać misje i zadania poboczne; grać w różne minigierki (np. kasyna w "San Andreas") i wiele innych możliwości. Te wszystkie interaktywne elementy rozgrywki sprawiły, iż określa się je mianem "rozrywki w rozrywce".
Jak już wspomniałem na początku, w każdej grze możemy się spotkać z tym motywem, nawet jeżeli nie jest to element, na którym twórcy oparli gameplay. Oczywiście nie chciałbym wymieniać takich banałów, jak obecna w niemal każdej grze możliwość otwierania i zamykania drzwi. W każdym razie zachęcam do podzielenia się wrażeniami odnośnie interaktywności otoczenia w grach, a także wymienienia tych najbardziej interaktywnych pozycji.