02-08-2013, 10:10
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 02-08-2013, 10:26 przez PaultheGreat.)
Twórcy gier wideo wykorzystują dziesiątki sposobów żeby uwiarygodnić wydarzenia przedstawione w grze oraz zwiększyć doznania płynące z rozgrywki za sprawą czynników wpływających na tworzenie klimatu danej pozycji. Takim czynnikiem, który wpływa na zwiększenie autentyczności danego uniwersum może być obecność wszelkiej maści tekstów do przeczytania. Mogą być to książki zawierające opis wykreowanego na potrzeby gry świata np. jakiegoś miejsca na mapie, zwoje z czarami, listy, manuskrypty, maile, notki encyklopedyczne, bestiariusze, opisy broni itd. itd. Z tego typu rzeczami spotykamy się w głównej mierze w grach nastawionych na eksplorację - wszelkiej maści RPG'i, gry przygodowe, sandboxy, lecz tak naprawdę tego typu rzeczy możemy spotkać również w innych gatunkach (np. opisy broni w strzelankach, czy informacje odnośnie zawodników w sportówkach).
Jak już wspomniałem na początku tego typu dodatki mają za zadanie tworzyć klimat, wrażenie, że świat, w którym uczestniczymy istnieje naprawdę. Ich obecność pozwala graczowi na zrozumienie historii eksplorowanej krainy, poznanie zależności pomiędzy bohaterami, frakcjami i/lub rasami, czy też dowiedzenie się jakie możliwości stwarza nam miejsce, w którym się znajdujemy. Często może być też tak, że czytanie takich tekstów jest dla gracza korzystne - punkty doświadczenia, zdobycie nowej umiejętności lub po prostu wskazówka do wykonywanego akurat zadania.
Jeżeli chodzi o mnie, to wszystko jest zależne od ogrywanej gry i od tego, jak autorzy przyłożyli się do stworzenia klimatu za sprawą ciekawych tekstów. Osobiście najmilej wspominam czytanie wszelkiej maści tekstów w dwóch pierwszych odsłonach serii "Gothic". Tekstów w tych grach jest bardzo dużo, od krótkich notatek zapisanych na jednej kartce, po fragmenty książek i listów. Książki niejednokrotnie opisywały wykonywanie jakiś czynności, które bohater mógł się nauczyć po przeczytaniu danej książki (np. wyrywanie skrzydeł i żądeł krwiopijcom po przeczytaniu książki "Krwiopijcy"). Niestety w przypadku gier PS2 nie spotkałem się z tym motywem, aczkolwiek mam nadzieję, że trafię na grę posiadającą ten aspekt klimatotwórczy.
W każdym razie zachęcam do dyskusji. Może Wy trafiliście na jakiś ciekawy tekst w grach PS2?
Jak już wspomniałem na początku tego typu dodatki mają za zadanie tworzyć klimat, wrażenie, że świat, w którym uczestniczymy istnieje naprawdę. Ich obecność pozwala graczowi na zrozumienie historii eksplorowanej krainy, poznanie zależności pomiędzy bohaterami, frakcjami i/lub rasami, czy też dowiedzenie się jakie możliwości stwarza nam miejsce, w którym się znajdujemy. Często może być też tak, że czytanie takich tekstów jest dla gracza korzystne - punkty doświadczenia, zdobycie nowej umiejętności lub po prostu wskazówka do wykonywanego akurat zadania.
Jeżeli chodzi o mnie, to wszystko jest zależne od ogrywanej gry i od tego, jak autorzy przyłożyli się do stworzenia klimatu za sprawą ciekawych tekstów. Osobiście najmilej wspominam czytanie wszelkiej maści tekstów w dwóch pierwszych odsłonach serii "Gothic". Tekstów w tych grach jest bardzo dużo, od krótkich notatek zapisanych na jednej kartce, po fragmenty książek i listów. Książki niejednokrotnie opisywały wykonywanie jakiś czynności, które bohater mógł się nauczyć po przeczytaniu danej książki (np. wyrywanie skrzydeł i żądeł krwiopijcom po przeczytaniu książki "Krwiopijcy"). Niestety w przypadku gier PS2 nie spotkałem się z tym motywem, aczkolwiek mam nadzieję, że trafię na grę posiadającą ten aspekt klimatotwórczy.
W każdym razie zachęcam do dyskusji. Może Wy trafiliście na jakiś ciekawy tekst w grach PS2?