Thrustmaster T500RS - pierwsze wrażenia.
#1
W dniu dzisiejszym stałem się posiadaczem tego oto cacka.

[Obrazek: T500RSproduct-1.jpg]

Ledwo to przyniosłem do domu. Cały zestaw waży... 20 kilogramów. Nie byłby to problem, gdyby nie fakt, że pudełko nie ma uchwytów. Żadnych. Zatem takie pudełko wielkości 80x60x50cm niesiesz w rękach i wyślizguje ci się na każdy możliwy sposób. Dobra, dotaszczyłem jakoś do domu ze sklepu i rozpakowałem. Pierwsze wrażenia - kierownica jest duża. Wieniec jest znacznie większy od tego, który miałem w Driving Force Pro. Wieniec ma 30 centymetrów - tyle, ile w prawdziwym samochodzie. Pedały zawierają również sprzęgło. Nie testowałem jeszcze jego działania, bo mało było czasu.

Wstępnie przejechałem kilka okrążeń tym oto pojazdem:

[Obrazek: Senna+F3+1983+1.jpg]

Ustawiłem sobie FFB - jak to ja - na maksimum, czyli 10. Ruszyłem na pierwsze okrążenie rozpoznawcze. No, opór stawia ciekawy. Muszę włożyć trochę siły w to, aby skręcić kierownicą - podoba mi się. Jadę, nabieram prędkości, zbliżam się do tempa torowego, pierwszy szybki łuk na Brands Hatch, który pokonuje się przy około 160km/h i... nic. Nie poczułem niczego nadzwyczajnego. Po prostu przejechałem ten zakręt tak, jak siedem tysięcy czterysta pięćdziesiąt osiem razy wcześniej. Zacząłem się zastanawiać, czy tak właśnie to będzie wyglądało, gdy osiągnąłem punkt hamowania do następnego zakrętu. Złożyłem się wzorowo w wewnętrzną i, rozochocony nowym sprzętem i ciekawie działającym pedałem gazu dodałem go... za dużo. Utraciłem tył, kierownica szarpnęła raz, drugi. Wyrwało mi ją z rąk. Pomyślałem sobie - bestia. Nie uważam, abym był słaby fizycznie pod tym względem, ale kiernia naprawdę jest bestialska.

Samochody wyczuwa się zupełnie inaczej na tej kierownicy - znacznie wcześniej odczuwam, że tracę przyczepność albo balans. Dzięki temu mogę szybciej zareagować i skorygować ewentualne błędy zanim te się w ogóle pojawią. Niesamowite.

W dniu jutrzejszym zapodam jakieś zdjęcia i opowiem więcej, bo przetestuję więcej rodzajów samochodów na różnego rodzaju torach. Póki co odwiedziłem jedynie brytyjskie Brands Hatch i niemieckie Nurburgring Nordschleife. Na chwilę obecną? Rewelacja.
[Obrazek: senna1.png][Obrazek: Makaveli0160.png] [Obrazek: senna%202.png]
Odpowiedz
#2
Ja to wyrwało ci ją z rąk? To ustrojstwo ma w sobie jakieś silniki wibracyjne?

Na kierownicy jesteś w stanie w Gran Turismo zrobić lepszy czas niż na padzie? Szczerze powiedziawszy nie wyobrażam sobie komfortowego sterowania wirtualnym samochodem za pomocą takiego urządzenia. Na padzie masz wszystko w zasięgu palców, a tu dochodzą fizyczne pedały nożne. Toż to gwarantowana strata czasu.
[Obrazek: Kraszuuu.png]
Odpowiedz
#3
Ta kierownica oferuje kilkadziesiąt kilogramów natychmiastowego oporu. Ona ma kilkusetwatowy silnik szczotkowy, który zapewnia odwzorowanie tego, co przenosi się z drogi przez koła na kierownicę. Efekty są rzeczywiste. Jest bardzo silna, po prostu przy utracie balansu szarpnęła tak mocno, że wypadła mi z rąk mimo, że trzymałem ją dosyć mocno.

Na kierownicy jestem w stanie pojechać szybciej niż na padzie, bo kierownica umożliwia mi wykorzystanie umiejętności nabytych podczas normalnej jazdy normalnym samochodem. Nie bez powodu gracze Gran Turismo nie mieli większych problemów, aby zostać profesjonalnymi kierowcami wyścigowymi (vide GT Academy).

Dlaczego uważasz, że jazda na symulatorze przy wykorzystaniu jednej z najlepszych kierownic na rynku to strata czasu? W mojej opinii właśnie granie w Gran Turismo na padzie to strata czasu. To jest zupełnie inny świat.

Silniki wibracyjne były 15 lat temu - teraz jest tzw. „sprężenie zwrotne”. Polega to na tym, że szczotkowy (bądź pasowy) silnik w kierownicy powoduje jej obrót o pewien zakres. Dzięki bardzo silnemu silnikowi jest w stanie bardzo szybko i gwałtownie zmieniać położenie kierownicy. Przykładem na moc tego sprzętu jest fakt, że potrzebuje ona własnego wewnętrznego chłodzenia. Ma wiatraki, które chłodzą ją jak komputer.
[Obrazek: senna1.png][Obrazek: Makaveli0160.png] [Obrazek: senna%202.png]
Odpowiedz
#4
A ile prądu pobiera to cacko?
Bardzo bym chciał mieć taki sprzęcik w domu. Project Cars i DIRT Rally nabrały by nowego wymiaru [WHITE SMILING FACE]

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
Odpowiedz
#5
ładnie.
[Obrazek: 1104259.png]
Odpowiedz
#6
Dzisiaj pojeździłem jeszcze trochę. Powoli zbliżam się do poziomu pewności siebie z poprzedniej kierownicy. Wiem już, czego się spodziewać i jej siła rzadko mnie zaskakuje. Nie czuję się w stu procentach pewnie na tej kierownicy, a już dzisiaj wykręciłem w pewnej kombinacji tor + samochód okrążenie o przeszło sekundę szybsze niż na poprzednim Logitechu Driving Force Pro. Jest to ogromny postęp i uważam, że będzie to nieopisany pakiet doświadczenia dla mojej osoby.

Wrzucam również zdjęcie po zamontowaniu na moim miniaturowym stanowisku gamingowym.

[Obrazek: VWeomZEh.jpg]

Force Feedback w tej kierownicy jest nieziemski. Ilość informacji, która przekazywana jest z gry do inputu jest nieporównywalnie większa. Czuć jest praktycznie wszystko, a to tylko Gran Turismo 6. Fajny jest efekt bezwładności samochodu, którego w ogóle nie odczuwałem w przypadku poprzedniej kierownicy. Gra odkrywa przed sobą jeszcze kilka fajnych ficzerków silnika fizycznego, których po prostu ze względu na przestarzałą kierownicę nie odczuwałem. Jest to kolejny bagaż doświadczeń do zdobycia i poznania oraz nauczenia się kolejnej zasady w naprawdę zawiłym świecie fizyki sportów motorowych, który powiedziałbym, że znam już dość dobrze.
[Obrazek: senna1.png][Obrazek: Makaveli0160.png] [Obrazek: senna%202.png]
Odpowiedz
#7
(17-05-2016, 08:27)Makaveli napisał(a): Dlaczego uważasz, że jazda na symulatorze przy wykorzystaniu jednej z najlepszych kierownic na rynku to strata czasu? W mojej opinii właśnie granie w Gran Turismo na padzie to strata czasu. To jest zupełnie inny świat.

Strata czasu w sensie - że na torze stracisz setne sekundy, w porównaniu z tym, co mógłbyś osiągnąć grając w tym samym momencie na padzie. Moje odczucie jest bardzo proste w kontekście uzyskiwanych rezultatów czasowych: pad > kierownica. Nie twierdzę, że ogólnie tracisz czas grając na takim sprzęcie. To ciekawy bajer i jeżeli lubisz taki sposób sterowania, to wszystko jest dla ludzi. Oczywiście od razu należy dopowiedzieć, że na symulatorach wyścigowych typu Gran Turismo znam się jak analfabeta na dramatach Szekspira. Big Grin

Osobiście nienawidzę grać na kompie. W gatunku FPS zachodzi podobna analogia. Klawiatura + mysz ma przewagę nad padem, a pomimo tego wolę grać na padzie.
[Obrazek: Kraszuuu.png]
Odpowiedz
#8
Kraszu, rzecz właśnie w tym, że to grając na padzie tracę czas i nie rozwijam się jako kierowca, gdzie na kierownicy człowiek uczy się wielu rzeczy. Osoby, które jeżdżą na kierownicach w symulatorach uważam, że traktują to jako coś więcej niż tylko grę i tutaj jest różnica między osobą gracza, a osobą zapaleńca gatunku symulacji. Stąd też Gran Turismo nie jest lubiane przez osoby lubiące po prostu „grać”, bo nie są w stanie uzyskać zadowalających rezultatów „od strzała”.
[Obrazek: senna1.png][Obrazek: Makaveli0160.png] [Obrazek: senna%202.png]
Odpowiedz
#9
Fajniutki zakup, sam się przymierzam do podobnego w celu "dydaktycznych" - syn poduczyłby się jak działa sprzęgło + gaz a i dla mnie zostałaby zabawka na stanie.
Może pod koniec ROKU spotkamy się na jakimś z torów Smile
Odpowiedz
#10
@RafalKa,

Niestety sprzęgło jest tylko w posiadanym przeze mnie modelu T500RS. Obecnie strasznie promowana jako kółko do PS4 kierownica T300RS posiada dwa plastikowe pedały jak w Logitechu, które są po prostu... słabe.

W T500RS pedały wykonano w całości z metalu. Wiele o nich mówi sama waga - ważą one około 13 kilogramów. Bardzo masywne, bardzo sztywne, świetnie wykonane.
[Obrazek: senna1.png][Obrazek: Makaveli0160.png] [Obrazek: senna%202.png]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Thrustmaster ferrari f430 a konsola ps4 dachowsky 0 1604 13-01-2018, 15:25
Ostatni post: dachowsky
  PS4 - wrażenia! JaDCorbeN 25 12553 23-12-2014, 00:20
Ostatni post: Dawid21sch
  Pierwsze uruchomienie - czarny ekran z dźwiękiem KrissLFC 2 2750 22-03-2014, 21:17
Ostatni post: JaDCorbeN

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości