07-01-2019, 22:51
To mój pierwszy post na tym forum, więc witam wszystkich serdecznie.
Chciałbym kupić PS2, żeby pograć w stare gry. Nigdy nie posiadałem tej konsoli. Mam jeszcze poczciwego, ale wciąż działającego PSX-a. Na Allegro widzę mnóstwo aukcji, ciężko się na coś zdecydować, ceny wahają się od 50 do 300 PLN. Wersji i podwersji konsol jest również mnóstwo. Jakości i stopnia zużycia na odległość nie ocenię. Bardzo łatwo jest wydać szybko pieniądze bez zastanowienia i je stracić.
Chciałbym przede wszystkim zapytać, który model konsoli warto kupić, mając świadomość, że mamy już rok 2019 i jak stare są to sprzęty. Pogrzebałem w necie, zdobyłem trochę informacji o modelach, przejrzałem również wiele wątków na tym forum i zapoznałem się z sugestiami wielu użytkowników (np. w tym wątku: https://www.playstationforum.pl/thread-30348.html i tym: https://www.playstationforum.pl/thread-29224.html).
Poniżej moje przemyślenia i pytania. Starałem się to jakoś uporządkować, ale niektóre tematy się ze sobą zazębiają, więc czasami wracam do poprzednich punktów. OK, no to start:
Będę grał zarówno w gry oryginalne jak i zapewne w ściągnięte z netu. Czy w związku z tym lepiej zdecydować się na wersję fat czy slim?
W oryginały gramy z tłoczonych płyt DVD. Faty są starsze, więc mają pewnie bardziej zużyte lasery. Ponoć koszt wymiany lasera w facie jest wyższy. Slimy są nowsze, lasery są więc może mniej zużyte. Również koszt wymiany lasera w slimie jest podobno niższy. Nie orientowałem się, jak wygląda cena lasera do fat w porównaniu do ceny lasera slim? Czy warto brać ten aspekt w ogóle pod uwagę przy wyborze wersji konsoli?
Chcąc grać w gry nieoryginalne (zgrane samodzielnie z płyty / ściągnięte z netu), potrzebujemy dokonać przeróbki, w związku z tym trzy pytania:
Czy warto za wszelką cenę polować na konsolę przerobioną fizycznie (chip), których na rynku jest bardzo mało?
Czy warto kupić konsolę nieprzerobioną i dać ją komuś do przerobienia? Koszt przerobienia pewnie ze 100 PLN?
Czy może lepiej sobie odpuścić przeróbki i zastosować FMCB/FHDB?
Wyczytałem, że granie na kopiach można zrealizować tak:
Zgrać oryginalną płytę DVD do obrazu ISO lub ściągnąć ISO z netu. Mając już obraz ISO, można:
1. Nagrać ISO na płytę DVD i grać z płyty. Jak wygląda granie w gry samodzielnie nagrane na płycie DVD w przypadku obecnych laserów? Czytałem, że laser ma trudniej przy czytaniu nagrywanych płyt i bardziej się zużywa. Kontrast płyt nagrywanych jest znacznie mniejszy niż oryginalnych płyt tłoczonych. Jak wygląda również sprawa z płytami jedno i dwuwarstwowymi? Dwuwarstwowe mają jeszcze mniejszy kontrast.
Rozumiem, że w przypadku konsoli przerobionej fizycznie, nie ma potrzeby patchować obrazu ISO gry? Wrzucamy kopię i gramy? W przypadku FMCB trzeba patchować ESR-em i dopiero nagrywać na płytę?
2. Wrzucić obraz ISO na pendrive lub zewnętrzny dysk USB i odpalić. W przypadku FMCB odpalamy OPL-em, w przypadku chipa, jak? Rozumiem, że takiego obrazu ISO nie trzeba przerabiać? Czytałem, że granie po USB (1.1) jest strasznie wolne i może dochodzić do najróżniejszych efektów ubocznych typu przycinanie się filmików jak i wysypania się całej gry. Czy to prawda?
3. Wrzucić obraz ISO na wewnętrzny HDD konsoli fat i odpalić. Podobnie jak wyżej, w przypadku FMCB/FHDB, OPL-em. W przypadku chipa, jak? Jak wyżej pytanie, czy nie trzeba przerabiać obrazu ISO. Pytanie też, jak się wrzuca obraz ISO na HDD bez jego fizycznego wyjmowania z konsoli?
4. Wrzucić obraz ISO na udział sieciowy SMB/CIFS (serwer plików, NAS). Podobnie pytania jak wyżej, czy nie trzeba przerabiać obrazu ISO i czy można odpalać w przypadku chipa.
Czy coś pominąłem?
Patrząc na powyższe metody mam takie przemyślenia:
1. Najwygodniejszym sposobem szybkiego sprawdzenia gry (czy zadziała, czy jest ciekawa) będzie metoda 4? Ściągamy grę, wrzucamy obraz ISO na udział sieciowy i konsola od razu widzi grę?
2. Najwygodniejszym sposobem grania w już posiadane gry będzie metoda 3? Na dysku wewnętrznym można zgromadzić całą bibliotekę gier i wybierać z jakiegoś menu?
3. Najbezpieczniejszym sposobem grania w przypadku młodszych członków rodziny będzie konsola slim i metoda 1 czyli płyty DVD? Pytanie sensowne, bo jak mamy takiego, np. 7-latka, który dorwie się w sposób niekontrolowany do konsoli fat z grami na HDD starszego rodzeństwa... Pytanie, czy dostęp do gier na wewnętrznym HDD można ograniczać jakąś metodą? Hasło? Czy istnieje może jakaś metoda selektywnego dostępu do gier na udziale sieciowym?
Teraz jeszcze pytanie o przewagę chipa. Czytałem, że FMCB/FHDB nie umożliwia odpalenia oryginalnej płyty z grą z innego regionu? Posiadając konsolę PAL nie mogę odpalić gry NTSC. Musiałbym taką grę skopiować, więc wracamy to powyższych 4 sposobów gry na kopiach. Czy w ogóle warto się tym przejmować? Jak bardzo popularne są oryginały NTSC na rynku wtórnym w Polsce?
Teraz pytania o konkretne modele.
Jeżeli zdecydowałbym się na wersję fat, warto polować na ostatnią serię czyli SCPH-5000X? Zgodnie z zasadą, że są najnowsze, więc najmniej zużyte?
W wątkach cytowanych powyżej jest informacja, że konsole fat serii są bardzo trudne do zajechania i, przypadku serii 5000X, bardzo ciche. Czy to faktycznie prawda? W sensie, że wiatrak chodzi powoli non-stop, natomiast w slimach wkręca się na obroty przy większym obciążeniu procka w konsoli i wyje?
Wersja fat umożliwia zainstalowanie dysku twardego po dokupieniu network adaptora (NA). Warto szukać używanego oryginalnego NA? Wiem, że ponoć są dostępne zamienniki, które umożliwiają podłączenie dysku SATA, ale mają chyba tylko połowę funkcjonalności, czyli kontroler dyskowy (nie mają karty sieciowej). Rozumiem, że gdybym chciał za pomocą konsoli fat grać w gry zarówno z dysku wewnętrznego jak i z serwera plików, muszę mieć oryginalny NA z portem Eth?
Jeżeli zdecydowałbym się na konsole slim, to również pytanie, czy obowiązuje zasada najnowsze = najlepsze, bo najmniej zużyte.
Wiem, że trzeba uważać na serię 9000X, bo FMCB zadziała tylko dla podwersji 7C, 7D, 8A, 8B i niektórych 8C (http://psx-scene.com/forums/f153/scph-9x...ost1203774).
Ktoś pisał na tym forum (wybaczcie, ale nie odszukam teraz postu) że weryfikował tę samą grę odpaloną na konsoli serii 9000X i jakiejś wcześniejszej 7XXXX. Konsola 9000X grzała się znacznie mniej. Czy ktoś może to potwierdzić? Konsole 9000X mają przecież wbudowany zasilacz, czy jest to możliwe, żeby grzały się w związku z tym mniej niż wcześniejsze slimy?
Czy wewnętrzny zasilacz w 9000X jest faktycznie atutem? Jak wygląda awaryjność zasilaczy w PS2? Zewnętrzny zasilacz, gdy się upali, można przecież wymienić na inny bez rozbierania konsoli. Prośba o wyjaśnienie tego aspektu. Może moje rozumowanie jest nieprawidłowe, bo zasilacze PS2 są naprawdę bezawaryjne? Mam doświadczenie z zasilaczami PC-tów, które lubią od czasu do czasu padać.
W przypadku wcześniejszych slimów, który jest najbardziej godny uwagi?
SCPH-7900X? (tutaj mamy słabszy zasilacz 4.5A vs. 5.3A w porównaniu ze starszymi, zmniejszono też podobno masę konsoli, nie wiem czy to dobrze, czy źle...)
SCPH-7700X?
SCPH-7500X?
SCPH-7000X?
Czy można kupić konsolę w wersji 0003 (na rynek brytyjski) czy lepiej szukać 0004 na resztę Europy?
Jeszcze pytanie o granie z obrazu ISO na udziale sieciowym. Czy wszystkie wersje slim mają port ethernet? Nie za bardzo jak mam możliwość podłączyć konsolę kablem sieciowym do switcha. Musiałbym specjalnie przeciągać kabel. Czy ktoś testował podłączenie przez WLAN i może się wypowiedzieć w temacie? Niektórzy producenci oferują urządzenia typu WLAN bridge, lub routery/access pointy (AP) z taką funkcją. Mówiąc bardziej obrazowo, do portu eth konsoli PS2 podłączamy zwykłą skrętkę, drugi jej koniec podłączamy do access pointa (AP), skonfigurowanego w trybie STA (station, czyli takim, w jakim pracuje standardowo bezprzewodówka w laptopie), urządzenie łączy się z drugim AP/routerem i mamy mostek bezprzewodowy.
Jeszcze pytanie o pady. Zdecydowana większość użytkowników forum poleca za wszelką cenę zakupić używanego Dualshocka 2 niż zamienniki. DS2 posiada przyciski czułe na siłę nacisku a nie takie zwykłe 0/1 jak w DS1, prawda? Czy są jakieś zamienniki, które mają takie przyciski? Czy wiele jest gier, które wykorzystuję tę funkcjonalność?
Uff, to chyba wszystko, o co chciałbym zapytać na początek. Mam nadzieję, że ktoś dotrwał do końca i udzieli mi odpowiedzi chociaż na część pytań.
Dziękuję za cierpliwość i pozdrawiam,
Zrzeda
Chciałbym kupić PS2, żeby pograć w stare gry. Nigdy nie posiadałem tej konsoli. Mam jeszcze poczciwego, ale wciąż działającego PSX-a. Na Allegro widzę mnóstwo aukcji, ciężko się na coś zdecydować, ceny wahają się od 50 do 300 PLN. Wersji i podwersji konsol jest również mnóstwo. Jakości i stopnia zużycia na odległość nie ocenię. Bardzo łatwo jest wydać szybko pieniądze bez zastanowienia i je stracić.
Chciałbym przede wszystkim zapytać, który model konsoli warto kupić, mając świadomość, że mamy już rok 2019 i jak stare są to sprzęty. Pogrzebałem w necie, zdobyłem trochę informacji o modelach, przejrzałem również wiele wątków na tym forum i zapoznałem się z sugestiami wielu użytkowników (np. w tym wątku: https://www.playstationforum.pl/thread-30348.html i tym: https://www.playstationforum.pl/thread-29224.html).
Poniżej moje przemyślenia i pytania. Starałem się to jakoś uporządkować, ale niektóre tematy się ze sobą zazębiają, więc czasami wracam do poprzednich punktów. OK, no to start:
Będę grał zarówno w gry oryginalne jak i zapewne w ściągnięte z netu. Czy w związku z tym lepiej zdecydować się na wersję fat czy slim?
W oryginały gramy z tłoczonych płyt DVD. Faty są starsze, więc mają pewnie bardziej zużyte lasery. Ponoć koszt wymiany lasera w facie jest wyższy. Slimy są nowsze, lasery są więc może mniej zużyte. Również koszt wymiany lasera w slimie jest podobno niższy. Nie orientowałem się, jak wygląda cena lasera do fat w porównaniu do ceny lasera slim? Czy warto brać ten aspekt w ogóle pod uwagę przy wyborze wersji konsoli?
Chcąc grać w gry nieoryginalne (zgrane samodzielnie z płyty / ściągnięte z netu), potrzebujemy dokonać przeróbki, w związku z tym trzy pytania:
Czy warto za wszelką cenę polować na konsolę przerobioną fizycznie (chip), których na rynku jest bardzo mało?
Czy warto kupić konsolę nieprzerobioną i dać ją komuś do przerobienia? Koszt przerobienia pewnie ze 100 PLN?
Czy może lepiej sobie odpuścić przeróbki i zastosować FMCB/FHDB?
Wyczytałem, że granie na kopiach można zrealizować tak:
Zgrać oryginalną płytę DVD do obrazu ISO lub ściągnąć ISO z netu. Mając już obraz ISO, można:
1. Nagrać ISO na płytę DVD i grać z płyty. Jak wygląda granie w gry samodzielnie nagrane na płycie DVD w przypadku obecnych laserów? Czytałem, że laser ma trudniej przy czytaniu nagrywanych płyt i bardziej się zużywa. Kontrast płyt nagrywanych jest znacznie mniejszy niż oryginalnych płyt tłoczonych. Jak wygląda również sprawa z płytami jedno i dwuwarstwowymi? Dwuwarstwowe mają jeszcze mniejszy kontrast.
Rozumiem, że w przypadku konsoli przerobionej fizycznie, nie ma potrzeby patchować obrazu ISO gry? Wrzucamy kopię i gramy? W przypadku FMCB trzeba patchować ESR-em i dopiero nagrywać na płytę?
2. Wrzucić obraz ISO na pendrive lub zewnętrzny dysk USB i odpalić. W przypadku FMCB odpalamy OPL-em, w przypadku chipa, jak? Rozumiem, że takiego obrazu ISO nie trzeba przerabiać? Czytałem, że granie po USB (1.1) jest strasznie wolne i może dochodzić do najróżniejszych efektów ubocznych typu przycinanie się filmików jak i wysypania się całej gry. Czy to prawda?
3. Wrzucić obraz ISO na wewnętrzny HDD konsoli fat i odpalić. Podobnie jak wyżej, w przypadku FMCB/FHDB, OPL-em. W przypadku chipa, jak? Jak wyżej pytanie, czy nie trzeba przerabiać obrazu ISO. Pytanie też, jak się wrzuca obraz ISO na HDD bez jego fizycznego wyjmowania z konsoli?
4. Wrzucić obraz ISO na udział sieciowy SMB/CIFS (serwer plików, NAS). Podobnie pytania jak wyżej, czy nie trzeba przerabiać obrazu ISO i czy można odpalać w przypadku chipa.
Czy coś pominąłem?
Patrząc na powyższe metody mam takie przemyślenia:
1. Najwygodniejszym sposobem szybkiego sprawdzenia gry (czy zadziała, czy jest ciekawa) będzie metoda 4? Ściągamy grę, wrzucamy obraz ISO na udział sieciowy i konsola od razu widzi grę?
2. Najwygodniejszym sposobem grania w już posiadane gry będzie metoda 3? Na dysku wewnętrznym można zgromadzić całą bibliotekę gier i wybierać z jakiegoś menu?
3. Najbezpieczniejszym sposobem grania w przypadku młodszych członków rodziny będzie konsola slim i metoda 1 czyli płyty DVD? Pytanie sensowne, bo jak mamy takiego, np. 7-latka, który dorwie się w sposób niekontrolowany do konsoli fat z grami na HDD starszego rodzeństwa... Pytanie, czy dostęp do gier na wewnętrznym HDD można ograniczać jakąś metodą? Hasło? Czy istnieje może jakaś metoda selektywnego dostępu do gier na udziale sieciowym?
Teraz jeszcze pytanie o przewagę chipa. Czytałem, że FMCB/FHDB nie umożliwia odpalenia oryginalnej płyty z grą z innego regionu? Posiadając konsolę PAL nie mogę odpalić gry NTSC. Musiałbym taką grę skopiować, więc wracamy to powyższych 4 sposobów gry na kopiach. Czy w ogóle warto się tym przejmować? Jak bardzo popularne są oryginały NTSC na rynku wtórnym w Polsce?
Teraz pytania o konkretne modele.
Jeżeli zdecydowałbym się na wersję fat, warto polować na ostatnią serię czyli SCPH-5000X? Zgodnie z zasadą, że są najnowsze, więc najmniej zużyte?
W wątkach cytowanych powyżej jest informacja, że konsole fat serii są bardzo trudne do zajechania i, przypadku serii 5000X, bardzo ciche. Czy to faktycznie prawda? W sensie, że wiatrak chodzi powoli non-stop, natomiast w slimach wkręca się na obroty przy większym obciążeniu procka w konsoli i wyje?
Wersja fat umożliwia zainstalowanie dysku twardego po dokupieniu network adaptora (NA). Warto szukać używanego oryginalnego NA? Wiem, że ponoć są dostępne zamienniki, które umożliwiają podłączenie dysku SATA, ale mają chyba tylko połowę funkcjonalności, czyli kontroler dyskowy (nie mają karty sieciowej). Rozumiem, że gdybym chciał za pomocą konsoli fat grać w gry zarówno z dysku wewnętrznego jak i z serwera plików, muszę mieć oryginalny NA z portem Eth?
Jeżeli zdecydowałbym się na konsole slim, to również pytanie, czy obowiązuje zasada najnowsze = najlepsze, bo najmniej zużyte.
Wiem, że trzeba uważać na serię 9000X, bo FMCB zadziała tylko dla podwersji 7C, 7D, 8A, 8B i niektórych 8C (http://psx-scene.com/forums/f153/scph-9x...ost1203774).
Ktoś pisał na tym forum (wybaczcie, ale nie odszukam teraz postu) że weryfikował tę samą grę odpaloną na konsoli serii 9000X i jakiejś wcześniejszej 7XXXX. Konsola 9000X grzała się znacznie mniej. Czy ktoś może to potwierdzić? Konsole 9000X mają przecież wbudowany zasilacz, czy jest to możliwe, żeby grzały się w związku z tym mniej niż wcześniejsze slimy?
Czy wewnętrzny zasilacz w 9000X jest faktycznie atutem? Jak wygląda awaryjność zasilaczy w PS2? Zewnętrzny zasilacz, gdy się upali, można przecież wymienić na inny bez rozbierania konsoli. Prośba o wyjaśnienie tego aspektu. Może moje rozumowanie jest nieprawidłowe, bo zasilacze PS2 są naprawdę bezawaryjne? Mam doświadczenie z zasilaczami PC-tów, które lubią od czasu do czasu padać.
W przypadku wcześniejszych slimów, który jest najbardziej godny uwagi?
SCPH-7900X? (tutaj mamy słabszy zasilacz 4.5A vs. 5.3A w porównaniu ze starszymi, zmniejszono też podobno masę konsoli, nie wiem czy to dobrze, czy źle...)
SCPH-7700X?
SCPH-7500X?
SCPH-7000X?
Czy można kupić konsolę w wersji 0003 (na rynek brytyjski) czy lepiej szukać 0004 na resztę Europy?
Jeszcze pytanie o granie z obrazu ISO na udziale sieciowym. Czy wszystkie wersje slim mają port ethernet? Nie za bardzo jak mam możliwość podłączyć konsolę kablem sieciowym do switcha. Musiałbym specjalnie przeciągać kabel. Czy ktoś testował podłączenie przez WLAN i może się wypowiedzieć w temacie? Niektórzy producenci oferują urządzenia typu WLAN bridge, lub routery/access pointy (AP) z taką funkcją. Mówiąc bardziej obrazowo, do portu eth konsoli PS2 podłączamy zwykłą skrętkę, drugi jej koniec podłączamy do access pointa (AP), skonfigurowanego w trybie STA (station, czyli takim, w jakim pracuje standardowo bezprzewodówka w laptopie), urządzenie łączy się z drugim AP/routerem i mamy mostek bezprzewodowy.
Jeszcze pytanie o pady. Zdecydowana większość użytkowników forum poleca za wszelką cenę zakupić używanego Dualshocka 2 niż zamienniki. DS2 posiada przyciski czułe na siłę nacisku a nie takie zwykłe 0/1 jak w DS1, prawda? Czy są jakieś zamienniki, które mają takie przyciski? Czy wiele jest gier, które wykorzystuję tę funkcjonalność?
Uff, to chyba wszystko, o co chciałbym zapytać na początek. Mam nadzieję, że ktoś dotrwał do końca i udzieli mi odpowiedzi chociaż na część pytań.
Dziękuję za cierpliwość i pozdrawiam,
Zrzeda