Liczba postów: 1538
Liczba wątków: 534
Dołączył: 02-08-2012
15-08-2012, 14:01
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15-08-2012, 14:13 przez PaultheGreat.)
Wszelkiego rodzaju media możemy podzielić według gatunków. Do tego grona zaliczają się też gry wideo. O ile podziału filmów, książek czy muzyki na gatunki można dokonać bez większych problemów, o tyle dokonanie tego wśród gier może spowodować kontrowersje wśród graczy i być wręcz niemożliwym. Ze względu na mnogość czynników, według których możemy dokonać klasyfikacji gier, może dojść do sytuacji, w której omawiany tytuł będzie się zaliczał do więcej niż jednego gatunku. W zasadzie każda sensowna interpretacja jest właściwa i nieraz surfując po stronach poruszających tematykę gier wideo spotykałem się z różnymi podziałami. Współcześnie wiele tytułów tworzy własny podgatunek albo jest hybrydą posiadającą cechy charakterystyczne dla kilku gatunków.
Przykładowo, do jakiego gatunku zaliczyć grę "Tomb Raider: Legend"? Na wielu popularnych serwisach informacyjnych o grach możemy się dowiedzieć, że jest to gra z gatunku "action adventure" (przygodowa gra akcji). Osobiście zgadzam się z tą interpretacją, ale są zapewne osoby, które się z tym nie zgodzą. Argumentacja takiej osoby mogłaby być różna np. "w grze występują elementy typowo zręcznościowe, a więc ta gra to zręcznościówka", "gra posiada łamigłówki i różnego rodzaju zagadki, a więc jest to gra logiczna". Oczywiście prezentowany przykład to zwykłe czepialstwo, zupełnie jakby ktoś chciał powiedzieć, że GTA to wyścigówka, ponieważ jeździ się samochodem (możecie mi nie uwierzyć, ale widziałem w sieci takie wypowiedzi).  Klasyfikacja pojedynczych tytułów do poszczególnych gatunków to dość złożony problem i raczej niemożliwy do realizacji, bo zawsze znajdą się argumenty ją obalające.
A co na ten temat sądzicie Wy? Macie jakiś ustalony podział, którym się kierujecie przy wyborze gier? Jeżeli tak, to osoby chętne mogą go zaprezentować i zakwalifikować do niego przykładowe tytuły.
Pomysł na ten wątek zrodził się w mojej głowie podczas pisania postu w tym temacie.
Liczba postów: 4402
Liczba wątków: 1670
Dołączył: 11-04-2008
Rzeczywiście zaklasyfikowanie gatunkowe budzi sporo emocji. U nas na forum już kilka razy dochodziło do dyskusji na ten temat między innymi przy okazji robienia tematów z rankingami gier na PS2 poszczególnych gatunków, a potem już w poszczególnych wątkach. Resident Evil 4, Ratchet Gladiator czy seria WWE Smackdown to tylko część wyliczanki gier, o które były spory.
Sam brałem udział w kilku takich dyskusjach (w końcu robiłem te rankingi, więc musiałem walczyć o swoje ;D), ale dzisiaj już mnie to niezbyt kręci. Może właśnie dlatego, że trudno przekonać drugą osobę w tym względzie, jeżeli już ma ugruntowane jakieś swoje zdanie na ten temat.
Używam gatunku przy grze np. w recenzjach po to, żeby czytający miał jako takie pojęcie czym jest gra. Przykładowo, żeby wiedział, że Rygar to nie gra platformowa czy strzelanka. A to czy ktoś zakwalifikuje ją jako przygodową grę akcji, zręcznościową czy slasherem to jego sprawa. Tak jak pisałeś, każdy znajdzie jakieś swoje argumenty. A ja zamiast często bezproduktywnych dyskusji na ten temat polecam zawsze przysiądnięcie do konsoli, bo przecież to się najbardziej liczy w grach - przyjemność z nich czerpana, a nie to kto najtrafniej nazwie gatunek danego tytułu.
You wanna play games? Okay, I'll play with you. You wanna play rough? Okay! Say hello to my little friend!
Liczba postów: 1103
Liczba wątków: 119
Dołączył: 29-09-2011
Action Adventure, od zawsze zawierały w sobie elementy zręcznościowe. Tak samo miało się z łamigłówkami, to po prostu nieodłączna część tego typu gier.
Dzisiaj gry ewoluowały i wiele gier zawiera w sobie kilka gatunków, jednak podstawą jej klasyfikacji jest jej główna część. O ile wiele rodzajów gatunków już powstało, wiele zostanie stworzonych. Zobaczmy chociaż na przykład gier Fallout 3, czy Mass Efect. Nazywają je cRPG'ami, a jednak nie przypominają klasycznych gier tego typu. Jednak główna idea gry została zachowana po co na siłę tworzyć kolejny gatunek. Wiadomym jest, że czasami klasyfikacja jest uznana przez niektórych za błędną.
To będzie zawsze stanowić problem, bo możliwości gier wciąż się rozwijają. Kiedyś nie było takiego problemu i gatunków było zaledwie kilka, zobaczycie że ich powstanie więcej.
Liczba postów: 1538
Liczba wątków: 534
Dołączył: 02-08-2012
Postanowiłem jako pierwszy zaprezentować własny podział gier na gatunki, wraz z przykładowymi tytułami. Podczas procesu tworzenia tej listy czerpałem informacje z najróżniejszych portali i serwisów informacyjnych o grach.
Gry akcji (Action)
- First-person shooter (strzelanka FPP) - seria Call of Duty, seria Medal of Honor, Black, Killzone;
- Bijatyka arenowa - seria Tekken, seria Mortal Kombat;
- Bijatyka chodzona - Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects, Mortal Kombat: Shaolin Monks;
- Third-person shooter (strzelanka taktyczna/TPP) - seria Conflict Desert, seria SOCOM, Max Payne;
Przygodowe gry akcji (Action Adventure)
- Stealth action (skradanka) - seria Metel Gear Solid, seria Splinter Cell, seria Hitman
- Survival horror - seria Resident Evil, seria Silent Hill
- Slasher (Hack-n-slash)* - seria God of War, Spartan: Total Warrior
- Przygodowa (adventure) - seria Tomb Raider, seria Prince of Persia
* - długo zastanawiałem się, gdzie umieścić gry z podgatunku Hack-n-slash. Wahałem się pomiędzy grami akcji i grami fabularnymi, ostatecznie wybór padł jednak na przygodowe gry akcji. Nie wiem właściwie, dlaczego tak wybrałem. Oczywiście możecie się z tym nie zgodzić, ale jak zaznaczyłem jest to moja interpretacja i nie powinno być raczej nieporozumień.
Gry fabularne
- RPG akcji (Action RPG) - Baldur's Gate: Dark Alliance, Champions: Return to Arms
- Klasyczny RPG - Eternal Ring
- jRPG - seria Final Fantasy, seria Kingdom Hearts;
Gry symulacyjne
- Sportowe - gry piłkarskie (FIFA, PES), sporty walki (seria Fight Night), pozostałe sporty;
- Wyścigowe - arcadowe (seria Burnout, seria NFS) oraz bardziej realistyczne (Gran Turismo);
- Symulator kontroli pojazdu - seria Ace Combat
Gry strategiczne
- Strategia czasu rzeczywistego (RTS) - Age of Empires II, Kessen;
- Strategia turowa (TBS) - Heroes of Might and Magic
- Gra taktyczna - Full Spectrum Warrior
- Strategia ekonomiczna (tzw. Tycoony) - Car Wash Tycoon
Pozostałe gatunki
Wszelkiego rodzaju gry towarzyskie, muzyczne itp, logiczne, edukacyjne.
Mam nadzieję, że moja interpretacja dotycząca tego zagadnienia nie będzie kontrowersyjna i nikogo tym nie urażę.
Pozdrawiam!
Liczba postów: 4402
Liczba wątków: 1670
Dołączył: 11-04-2008
A nie widzę nigdzie platformówek ;) Gry rajdowe też gdzieś tam w wyścigach by wcisnął też (Colin, WRC).
You wanna play games? Okay, I'll play with you. You wanna play rough? Okay! Say hello to my little friend!
Liczba postów: 3153
Liczba wątków: 69
Dołączył: 17-01-2010
Takie podziały nie mają racji bytu. Szczególnie szczegółowe dociekanie która gra należy do którego gatunku. Masa gier posiada np. elementy RPG (rozwój postaci, poziomy), są one wprowadzane obecnie nawet w FPS'ach, a właśnie na przykład taki Mirror's Edge to FPP, FPS, przygodowa gra akcji, zręczościówka czy platformówka?  Tak samo wymienione przez Ciebie Gran Turismo, według mnie jest to symulator prowadzenia pojazdu, a nie wyścigówka na równi z NFSem. Mianem hack'n'slash określiłeś God of War, tak samo opisywano Diablo i Icewind Dale, a gdzie tu podobieństwo pomiędzy tymi tytułami. Gatunek gry to wytwór bardziej ogólnego wrażenia odbiorców, a nie ustaleń według jakiegoś wzorca. Jeśli Dead Space został okrzyknięty survival horrorem to niech tak zostanie, po co się kłócić, że to strzelanka czy przygodowa gra akcji.
Playstation 2 Slim SCPH-77004, 3xDS2, FMCB
Inne konsole: SMS II, MegaDrive, PSOne, Dreamcast, Xbox, Xbox 360
Liczba postów: 1103
Liczba wątków: 119
Dołączył: 29-09-2011
Ethernal Ring to KLASYCZNY cRPG? Oo
Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects to chodzona bijatyka, mimo, że walki dzieją się na zamkniętych arenach, nawet w kampanii. W tej ostatniej przechodzimy tylko między nimi, ale ona potem się zamyka i i tak walczysz na zamkniętej przestrzeni. Urban Reign to chodzona bijatyka, Final Fight, czy Yakuza...
Liczba postów: 3153
Liczba wątków: 69
Dołączył: 17-01-2010
A przy Yakuzie można się upierać że to gra GTA-podobna. Dlatego właśnie mówię, że takie klasyfikacje wprowadzają tylko niepotrzebne zamieszanie i spory. W przypadku bijatyk w zamkniętych przestrzeniach koledze chodziło chyba o walki 1 vs. 1 jak w Tekkenie czy Street Fighterze, jednak ta klasyfikacja "w zamkniętych pomieszczeniach" nie pasowała by do niektórych bijatyk tego typu w który możemy przebić się przez ścianę z wrogiem, wpadając do innego pomieszczenia (Mortal Kombat vs. DC o ile dobrze pamiętam).
Playstation 2 Slim SCPH-77004, 3xDS2, FMCB
Inne konsole: SMS II, MegaDrive, PSOne, Dreamcast, Xbox, Xbox 360
Liczba postów: 1103
Liczba wątków: 119
Dołączył: 29-09-2011
Równie dobrze i DoA. Jednak po przebiciu się przechodzić na kolejną zamkniętą arenę. Jeżeli przebijesz się w niej również znów zamknięta arena, nie masz możliwości powrotu do poprzednich lokacji. Walczysz na nowo odblokowanej arenie. Podobne zabiegi były również w MK Armagedon czy Bloody Roar 4. I pewnie w wielu wielu innych bijatykach.
Liczba postów: 786
Liczba wątków: 22
Dołączył: 31-03-2009
(15-08-2012, 23:11)Draco napisał(a): Takie podziały nie mają racji bytu. można by to różnie interpretować, dlatego autor tematu próbował wypisać tytuły, które według niego uchodzą za kanon gatunku. Niestety w niektórych przypadkach były one nietrafione.
Osobiście nie przywiązuje większej uwagi do podgatunków, ale nie mogę zgodzić się w pozycji wymienionej w kategorii gier fabularnych.
@PaultheGreat
Gatunek jRpg charakteryzuje się turowym systemem walk, a seria Kingdom Hearts do niej się nie zalicza. Należy do podgatunku, którego nie uwzględniłeś - action RPG.
|