...:::Jak nagrywamy gry na Plystation 2:::...
#1
I - "Full-DVD", czyli pełne wersje

Alcohol120% (testowane na v1.9.2 build 1705)
W celu wykonania kopii posiadanej gry należy:
1.) Wybieramy z "Menu" "kreator odczytu"
2.) Pojawi się okienko. Wybieramy naszą nagrywarkę i określamy wielkość naszego obrazu (jeśli mamy partycje na FAT32 maksymalny rozmiar "części" nie może przekraczać 4GB. Opcja "ignorój błędy odczytu" musi być NIE zaznaczona. Klikamy na "dalej"
3.) Wybieramy lokalizację naszego, przyszłego obrazu oraz (ewentualnie) jego nazwę. Klikamy na start i mamy trochę czasu dla siebie ;-) Powinien pojawić się obraz .mdf/.mds
4.) Wybieramy z "Menu" "kreator nagrywania"
5.) Wybieramy obraz, który chcemy nagrać na DVD i klikamy "dalej"
6.) Wybieramy prędkość (nie mniejsza niż dwa i raczej nie większa niż cztery). Klikamy "start" i znów mamy trochę czasu dla siebie.


DVDDecrypter (testowane na v3.2.1.0)
W celu wykonania kopii posiadanej gry należy:
1.) Klikamy na "Mode", wybieramy "ISO" i "Read"
2.) Wybieramy miejsce na nasz obraz i jego nazwę
3.) Klikamy na ikonkę poniżej i rozpocznie się odczyt płyty. Powstanie *.iso/*.mdf
4.) Klikamy na "Mode", wybieramy "ISO" i "Write".
5.) Wybieramy obraz, który chcemy nagrać na DVD
6.) Wybieramy nagrywarkę.
7.) Opcje "BURN-Proof" i "Verify" powinny być zaznaczone
8.) Wybieramy prędkość (x2-x4)
9.) Klikamy na ikonkę poniżej i rozpocznie się proces nagrywania


CD/DVD-ROM Generator (testowane na wersji 1.50)
Zanim przystąpimy do kopiowania płyty tą metodą, należy zaznaczyć iż jest najbardziej przeje... ,tzn. hardcore'owa ze wszystkich możliwych. Życzę cierpliwości :]
1.) Otwieramy program o nazwie ISOBuster (testowane na wersji 1.6). Powinno pojawić się nasze "drzewko" całej sesji, a po prawej "zestaw plików".
2.) Klikamy na zakładkę z LBA w prawym okienku. Wszystkie pliki powinny teraz zostać posortowane względem najniższej wartości LBA.
3.) Klikamy w lewym oknie na czerwony kwadracik z napisem iso prawym przyciskiem myszy. Najeżdżamy i klikamy na "Directory tree and file information/List tree-info (in Edit Window)/LBA, Relative Path". Pojawi się nowe okienko. Zapisujemy naszą listę w *.txt
4.) Zaznaczamy wszystkie pliki w iso (nieudf!) i klikamy na nie prawym przyciskiem myszy. Wybieramy "Extract objects". Wybieramy miejsce, do którego program przekopiuje wszystkie pliki z płyty.
5.) Otwieramy CDVDGen. Pierwsze co czynimy po uruchomieniu programu, to wybór dwóch opcji: "Create new project" lub "Open project". Nas interesuje oczywiście nowy. Klikamy "ok" i stajemy przed kolejnym wyborem: "CD-ROM Master Disc", "DVD-ROM Master Disc" i "DVD-ROM Master (Dual Layer) Disc". Wybór pada na "DVD-ROM Master Disc" (chyba, że nasz obraz ma być na dwu warstwowym nośniku).
6.) Metodą drag&drop przeciągamy pliki z płyty do naszej kompilacji.
7.) Przechodzimy na zakładkę "Volume". W polu "Disc Name" wpisujemy np. SLUS-12345.
8.) W polu "Producer Name" wpisujemy... cokolwiek :]
9.) W polu "License Area" wybieramy region, z którego jest nasza gra:
NTSC-JAP -> Japan
NTSC-US -> America
PAL -> Europ
10.) Reszta pól może pozostać czysta
11.) Przechodzimy na zakładkę "Layout". Przed nami najważniejsza część :] Przydzielamy plikom identyczne LBA. Do tego była potrzebna nam lista, którą uprzednio zapisaliśmy. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że cały "wypis" jest chronologiczny (względem początku każdego pliku w danym miejscu na płycie). Nie wolno nam tego czynić poprzez opcję "Location" (prawy przycisk myszy na pliku) bez uprzedniego posortowania plików [!]. Posługujemy się tylko i wyłącznie opcją "Move select/insert". Jeśli zapomnimy o tej zasadzie, przy którejś zmianie LBA okaże się, że pod tym adresem nie ma już miejsca, ponieważ jest zajęte przez inny plik.
12.) Kiedy się z tym uporamy zapisujemy nasz projekt: "File/Save as" -> nazwa.ccz
13.) Klikamy na "Rec". Program poprosi nas o zapisanie *.iml/*.ims. Tak też czynimy. Jeśli dostaniemy komunikat "ASPI failed" należy zainstalować forceASPI v1.7

Na tym etapie się na chwilę zatrzymajmy. Program, z którego korzystamy, przeznaczony jest developer'om i sygnowany przez samo Sony. W związku z tym nie ma "zwykłej" nagrywarki, którą by ten program obsługiwał (teoretycznie, ale o tym później). W grę wchodzi tylko kilka modeli, które kosztują bajońskie sumy, a przeznaczone są tylko i wyłącznie authoring'owi. Zapewne żaden z nas nie ma takiej w swoim kompie... I co teraz? Ano... Są trzy metody nagrania takiej płyty.

14a.) Pierwsza i najbardziej zawodna to specjalny patch dla exe'ka programu. Dzięki niemu nasz CDVDGen zgodzi się wypalić na jednej z poniższych nagrywarek:
- NEC ND-1100A
- NEC ND-1300A
- NEC ND-2500A
- NEC ND-2510A
- NEC ND-3500AG
- Pioneer DVR-105
- Pioneer DVR-106D
- Pioneer DVR-107D
- Pioneer DVR-108
- Pioneer DVR-303

Wystarczy kliknąć na "Rec" a program utworzy obraz, który po chwili wypali. Dlaczego zatem ta metoda jest najbardziej zawodna? Program ten nie posiada żadnej ochrony przeciw spadkowi bufora. Podczas nagrywania załączył mi się wygaszacz ekranu co zaowocowało... "burn failed" XD. Cóż, płyta do śmietnika :[
14b.) Druga metoda to użycie, któregokolwiek z programów konwertujących *.iml na *.iso (np. iml2iso). Ważne by nie naruszać miejsca, w którym były przechowywane pliki z gry. Samo *.iml nie stanowi obrazu (co jest logiczne ~xxxKB), a jedynie wytyczne dla programu jak utworzyć obraz. Należy pamiętać również, iż jeśli obraz przekracza 3.9GB należy dokonać tej operacji na partycji z systemem plików NTFS. Ostatnia moja uwaga jest taka, że zdarzają się wtopy tego typu programom i tworzą "puste iso". Jak to sprawdzić? np. jakimkolwiek Hex Edytorem...
14c.) Ostatnią i najlepszą moim zdaniem metodą jest "export image". CDVDGen zapisze obraz w postaci *.000/*.001/*.002/*.003/.../*.lst. Co z tym zrobić? Pliki te stanowią zwyczjne iso, tyle że podzielone na kawałki. Należy je tylko połączyć w jedną całość, a nazwę zmienić na *.iso. Czym? z cmd lub np. za pomocą A.F.7 Merge...
Dwie uwagi: DVDDecrypter obsługuje *.lst, ale to nie "to" *.lst :], a druga to, że nie należy łączyć plików wraz z lst [!]. *.lst jest czymś w rodzaju arkusza dyrektyw i nonsensem wydaje się go łączyć z pozostałymi plikami.
15.) Powstałe *.iso wypalamy np. za pomocą DVDDecryper'a i już możemy się cieszyć z nowej gry.

II - "DVD-Rip" czyli okrojone, pocięte wersje gier

Alcohol120% (testowane na v1.9.2 build 1705)
W celu wykonania kopii posiadanego RIP'a gry należy:
1.) Wybieramy z "Menu" "kreator odczytu"
2.) Pojawi się okienko. Wybieramy naszą nagrywarkę. Profil Playstation 2 i klikamy "dalej"
3.) Wybieramy miejsce na utworzenie naszego obrazu i jego nazwę. Wybieramy rozszerzenie *.mds/*.mdf (może być również i *.ccd/*.img/*.sub). Klikamy "start".
4.) Wybieramy plik z obrazem i klikamy "dalej"
5.) Wybieramy nagrywarkę, prędkość definujemy na x2-x8, profil Playstation 2 i klikamy "start".


CDRWin [od GoldenHawk] (testowane na v3.9g)
W celu wykonania kopii posiadanej gry należy:
1.) Wybieramy "Extract Disc/Trakcs/Sectors to Image File"
2.) Zaznaczamy "Extract Mode: Disc Image/Cuesheet"
3.) Wybieramy naszą nagrywarkę i miejsce docelowe obrazu
4.) Zaznaczamy "Reading Options: RAW"
5.) Zaznaczamy "Reading Options: Error Recovery: Ignore"
6.) Zaznaczamy "Reading Options: Jitter Correction: Auto"
7.) Zaznaczamy "Reading Options: Subcode Analysis: Auto"
8.) "Data Speed" definiujemy na x1-4
9.) "Audio Speed" definiujemy na x1-4
10.) "Read Retry Count" nie mniej jak 10
11.) "Subcode Threshold" = 300
12.) Klikamyna "Start" i po "chwili" obraz będzie gotowy
13.) Wybieramy "Record Disc"
14.) Podajemy ścieżkę do *.cue ("Load Cuesheet")
15.) Zaznaczamy "Recording Options: Raw Mode"
16.) Zaznaczamy "Recording Options: Underrun Protection"
17.) "Test Mode" - wedle uznania
18.) "Open New Session" - NIE zaznaczony
19.) "Use disc transporter to make" - wedle uznania :-)
20.) Prędkość definiujemy na x1-8
21.) Kilkamy na "Record Disc" i po "chwili" płyta będzie wypalona


BlindWrite (v4.x) można utworzyć profil za pomocą Alcoholer v4.1
GameJack (v4.x) można utworzyć profil za pomocą Alcoholer v4.1

III - Jak stworzyć własnego DVD-Rip'a?


Cały poniższy text (mam nadzieję) będzie służyć osobom, którzy znają grę na wylot i nie przeszkadzają im cięcia w audio itp., a chcieliby zmieścić kilka gier na jednym DVD (wygoda) lub tym którzy nie posiadają nagrywarki DVD, a jedynie napęd DVD-ROM (w zasadzie to nie są już one takie drogie; no chyba że budżet domowy nie przekracza tego tysiąca zł. Wówczas wydatek rzędu trzech stów jest niebagatelny). Huh! To było najdłuższe zdanie w moim życiu. Dział ten stanowi wyjątek pośród wszystkich i nie uświadczymy w nim standardowego "krok po kroku", a jedynie ogólne wytyczne w jaki sposób zrobić to czy tamto. Dlaczego? Coż... każda gra jest inna, i nie sposób opisać wszystkich... Ten mini-tutorial kieruję głównie do osób obeznanych już jako-tako w temacie nagrywania płyt i "struktury obrazu" dla PSX/PS2... Zapraszam :]

1.) Sprawy ogólne:
- Jeśli korzystamy z bootCD nasz RIP nie może przekraczać 633MB (powyżej tego odpalimy jedynie mając mod'a na pokładzie)

2.) Co, czym i jak?:
Dummy File
Jak stworzyć taki plik? Dowolnym hex edytorem. Osobiście posługuję się Hex Workshop'em i to jego właśnie dotyczy poniższy fragment...
- Dummy 0byte'owy -> Otwieramy nasz program, klikamy na "new" i zapisujemy :]
- Dummy 1byte'owy -> Otwieramy nasz program, klikamy na "new. Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy "insert". "Number of bytes/1 (Hex), "Fill with the following hex byte/1". Zapisujemy i mamy gotowy Dummy.


Multipleksacja / Demultipleksacja
Jeśli decydujemy się "tylko" zmniejszyć jakość FMV lub audio, pliki *.pss trzeba rodzielić na *.m2v i *.wav, a następnie napowrót złożyć "do kupy". Umożliwia to program PSS Plex.
Jak zmniejszyć ich jakość? Odsyłam do działu DVD Video...

- metoda przezemnie jeszcze nie sprawdzana

Media Check
Część gier (nie wszystkie) sprawdza rodzaj nośnika, na którym jest nagrana gra. Czym to sprawdzić i jak się tego pozbyć? Poniżej podałem kilka sposobów, warto jednak zaznaczyć iż modyfikacja tych wpisów może zakończyć się "uszkodzeniem" danego pliku. Dobrze zawsze zrobić jego kopię. W razie gdyby nasz RIP gry "nie wystartował" zastępujemy zmodyfikowany plik jego kopią.
Zdecydowana wiekszość gier posiada takie "check'i" (strasze gry rzadziej, nowe wszystkie :]).

- Sposób I
1.) Otwieramy DVD Scan (testowane na wersji 3.0) i wybieramy plik, który chcemy przeskanować (najczęściej jest to plik licencyjny, czasem IORP lub jakiś inny *.img).
2.) Jeśli zostanie znalezione którekolwiek z zabezpieczeń, zanim klikniemy na "patch them!" warto zrobć jego kopię (na wszelki wypadek). Sonix opracował naprawdę świetny program, który oszczędza nam "gimnastyki hexadecymalnej" :] (szczegóły poniżej).

- Sposób II
1.) Otwieramy program PSS Plex (testowane na wersji 1.1.0) (narzędzie DVD Check Scan).
2.) Za pomocą opcji "Open" wybieramy plik, który chcemy przeskanować.
3.) Po (ewentualnym) wykryciu (prawdopodobnych) zabezpieczeń otwieramy ten plik jakimkolwiek hex edytorem.
4.) Przechodzimy do offset'u podanego przez ww. program i zamieniamy wartość podświetloną na zielony kolor (w PSS Plex'ie) na "01". Jeśli takich "sprawdzań" jest więcej to zamieniamy oczywiście wszystkie.

- Sposób III
Korzystając z IDA Pro postępujemy podobnie jak w punkcie drugim.

Jak to teraz wypalić ?

Mając *.iml/*.ims konwertujemy go do *.iso. Następnie musimy je przekonwertować na mode2/XA (2352 bloków) i dopiero wypalić. Inaczej konsola nie rozpozna takiego CD. Ewentualnie wypalić CDRWin'em *.iso odpowiednio ustawiając opcje przy nagrywaniu

IV - MultiDVD - kilka gier na jednym DVD

Sposób I
Najciekawszą rzeczą z jaką miałem do tej pory styczność na scenie PS2 jest niżej opisany program autorstwa Gherudos'a. Pozwala w prosty i intuicyjny sposób na przygotowanie kompilacji zawierającej kilka gier, programów itp. na jednym DVD. Niestety narazie tylko sześciu...
- Czy można utworzyć kompilację z kilku gier wydanych na CD (np. QIII)? Ciężko powiedzieć, nie próbowałem. Jeśli w "pliku licencyjnym" developer zdecydował się umieścić informację o radzaju nośnika, na którym została nagrana to prawdopodobnie nie. Wówczas jedynym rozwiązaniem byłoby z'rip'owanie tego pliku. To są moje rozważania czysto teoretyczne. Wiem, że taki myk działa w stosunku DVD do CD. Czy w "drugą stronę też, tego nie wiem... Sądzę, że nie.
- Czy "obsługuje" RIP'y? Prawdopodobnie tak, ponieważ jest z nich usunięta informacja o rodzaju nośnika.
- Czy można zbudować kompilację zawierającą kilka gier wraz z programam/demami scenowymi? Jak najbardziej tak. Nie próbowałem natomiast z programami zawierającymi kilka *.cnf'ów (np. SYSTEM i INSTALL). Czemu to jest akurat ważne? Wyjaśnię w dalszej części... ...
- Czy można zbudować kompilację zawierającą kilka programów/dem scenowych? Oczywiście, że tak...
- Czy można zbudować kompilację zawierającą kilka gier z PSX'a? Oczywiście, że nie... :]
Cóż, zapraszam do lektury:

Potrzebny stuff:
- Multiloader (testowane na wersji 1.41)
- Multiloader Generator (testowane na wersji 1.2)

1.) Pierwszą czynnością jaką musimy wykonać jest skopiowanie wszystkich plików z interesujących nas gier do jednego root directory (po ludzku pisząc: do np. jednego folderu, który nazwiemy sobie MULTIDVD) :] Wszystkich za wyjątkiem SYSTEM.cnf [!] To bardzo ważne, w przeciwnym razie konsola nie będzie wiedziała co zrobić, kiedy napotka ich kilka. Jeśli nasza kompilacja ma zawierać grę lub kilka wraz z programem, jego również należy umieścić w tym samym folderze.
2.) Wrzucamy do folderu MULTIDVD Multiloader'a
- INSTALL.cnf
- SYSTEM.cnf
- MULTI.xml
- MULTILOA.elf
3.) Możemy w tym momencie przygotować mały obrazek do każdej gry, który będzie wyświetlany w menu. Jak podaje readme, musi być w rozdzielczości 133/155 [?] i zapisany w formacie *.jpg Hmm... wykonałem takowy i nie jest wyswietlany [?][!]
4.) Sam MLGen (Multiloader Generator) nie jest konieczny. Jeśli nie chce nam się własnoręcznie edytować *.xml'a polecam z niego skorzystać.
Uruchamiamy program i klikamy na "Generate". Pojawi się nowe okienko. Wpisujemy w nim nazwę, pod którą będzie widniała nasza gra itp. Następnie klikamy na ok. Pojawi się kolejne okienko. Tym razem wpisujemy nazwę pliku licencyjnego (zgodną z rzeczywistością) np. SLES_510.43 Jeśli to nie jest gra to podajemy nazwę *.elf'a np. PS2OS.ELF (prawdopodobnie wielkość liter ma znaczenie, wybaczcie ale nie mam tyle dvd na próby :-P ). W ostatnim okienku podajemy nazwę naszego pliku graficznego, który będzie utożsamiony z daną grą itp. np. SPYRO.JPG
Jeśli nasza kompilacja zawiera mniej niż sześć "składników", resztę "project'ów" można odklikać "ok" (program pozostawi puste miejsce w *.xml'u). Jeśli korzystamy z wersji wcześniejszej niż ta podana przeze mnie, warto na końcu sprawdzić czy jest komenda </multiload>. Jeśli nie, należy oczywiście dopisać (wcześniejsze miały takiego bug'a).
5.) Przenosimy nasz nowo utworzony *.xml do folderu MULTIDVD. Oczywiście zastępujemy "stary", "nowym".
6.) Ostatnią czynnością jest budowa iso (np. za pomocą programu CDVDGen). Czyli budowa obrazu z całej zawartości naszego folderu MULTIDVD. Nie róbmy przypadkiem iso całego folderu (to jest idiotyzm) :]
7a.) Jeśli decydujemy się to zrobić w Nero ustawiamy priorytet plików SYSTEM/INSTALL.cnf, MULTI.xml i MULTILOA.elf na wysoki...
7b.) Jeśli decydujemy się to zrobić za pomocą CDVDGen'a przenosimy pliki SYSTEM/INSTALL.cnf, MULTI.xml i MULTILOA.elf na jak najbliższe LBA. Dodatkowo jeśli nasza kompilacja waży mniej niż te powiedzmy ~1.2GB na sam koniec dorzucamy Dummy.bin.
8.) Wypalamy i testujemy nasz "wypiek". Jeśli działa to możecie podziękować sobie cierpliwości, mnie opisu a w szczególności Gherudos'owi za tak wspaniały program.

V - Programy scenowe - "wolne pliki"


1.) EMU + ROM'y
Cały poniższy opis wydaje mi się całkowicie zbędny (zbyt rozpisany), jeśli mimo wszystko Ci w czymś pomógł, gratyfikacje dla Desden'a

a.) Potrzebny stuff:
- Program CDGenPs2 (testowane na wersji 3.0)
- Jakiś emulator na PS2 dla np. SNES'a
- ROM'y gier na dany emulator np. wspomniany SNES
- Jakiś program do wypalania np. Alcohol120%
W tym miejscu warto zaznaczyć, iż jeśli nie posiadacie oryginalnych cartridge'y z grami (w tym wypadku dla SNES'a), które macie zamiar wypalić, to możecie się czuć za potencjalnych przestępców ;-) (dop.Berion)

b.) Przygotowanie kompilacji:
- Opisane na przykładzie Emu, o które często pytacie...
A więc: najpierw należy mieć wspomniany emulator dla naszej konsoli. Po jego wypakowaniu powinny znajdować się następujące pliki: System.cnf, Install.cnf, Snes_emu.elf, Readme.txt
Po odpaleniu programu CDGenPS2 powita nas okno, do którego należy przeciągnąć pliki programu (widoczne na tym obrazku. Po przeciągnięciu otrzymamy coś takiego.
Następnie należy przeciągnąć folder z grami do naszej kompilacji [Klik].
Po wykonaniu tej czynności należy zmienić wartość LBA dla pliku System.cnf. Klikamy prawym przyciskiem myszy na interesującynas plik. Wybieramy "edit", zaznaczamy opcję "Fix LBA". Zmieniamy teraz z 388 (wartość domyślna) na 12231 i klikamy "ok". Zmieniony LBA przedstawia ten screen.
Klikamy teraz (z lewej strony) na ikonkę IMG.
Zapisujemy nasz obraz do *.bin/*.cue, który po chwili gotowy będzie już do wypalenia.

c.) Uwagi, pytania itp.

Pytanie I: "Czy będzie to działać na Swap Magicu ?"
-> Tak, to nie ma znaczenia czy swap czy mod-chip, wszystko chodzi...
Pytanie II: "Czy z każdym emulatorem się tak postępuje ?"
-> Tak, jak się czymś różnią to tylko LBA w co wątpie (nie wszystkie testowałem), ta wartość, którą podałem jest jakby uniwersalna... (No, powiedzmy... (dop.Berion))
Pytanie III: "Skąd pobrać emulatory i ROM'y ?"
-> Emulatory znajdziesz na np. tej stronie. Zaś ROM'y gier znajdziesz na stronach poświęconych emulacji (Gwoli ścisłości: zarówno emu jaki ROM'y znajdziesz na stronach poświęconych emulacji :] Ogólnie rzecz biorąc: są wszędzie... http, ftp, p2p Przede wsztstkim jednak Google Twoim przyjacielem)

2.) DivX-Xvid
Polecam przeczytać artykuł przygotowany przez ob@r'a pod tym link'iem

3.) CD/DVD2MC - Czyli zrzuty save'ów z płyty na Memory Card
Kolejny "kawałek" textu został opracowany przez Desden'a (ubiegłeś mnie :])

a.) Potrzebny stuff:
- Program CDGenPS2 (testowane na wersji 3.0)
- Program PS2 Save Builder (testowanena wersji 0.8x)
- Program PS2Menu (testowane na wersji 2.26)
- Jakiś Save gry np. MGS3:SE NTSC U.S

b.) Przygotowanie kompilacji:
Gdy już mamy wspomniany save (z gry MGS3), uruchamiamy program Ps2 Save Builder i wybieramy File/Open/ nasz save.

Pokaże się wszelkie info na jego temat, ale nas bardziej zainteresuje jego zapisanie pod inną postacią (*.npo) File/Save as widoczne bardziej na tym obrazku. Po zapisaniu naszego save'a otrzymamy plik BASLUS-209151G000001.npo.

Następnie piszemy *.cnf'a do naszego *.elf'a (PS2-VII)

Teraz wypakowujemy pliki, które były w folderze PS2Menu czyli: Ps2menu.elf, Readme, License.

Kolejnym krokiem jest uruchomienie programu CDGenPS2, w którym powita nas okno, do którego należy przeciągnąć pliki programu Ps2Menu+ System.cnf+nasz save (lub np.folder z nimi), widoczne na tym screenie. Po przeciągnięciu otrzymamy coś takiego.

Po wykonaniu tej czynności należy zmienić wartość LBA dla pliku System.cnf. Klikamy prawym przyciskiem myszy na interesujący nas plik. Wybieramy "edit", zaznaczamy opcję "Fix LBA". Zmieniamy teraz z 284 (wartość domyślna) na 12231 i klikamy "ok". Zmieniony LBA przedstawia ten screen.

Klikamy teraz (z lewej strony) na ikonkę IMG. Zapisujemy nasz obraz do *.bin/*.cue, który po chwili gotowy będzie już do wypalenia np. za pomocą Alcohol'u120%.

c.) Zasada działania.
Gdy za'boot'ujemy nasz krążek w PS2, powita nas takie okno PS2menu. Następnie przechodzimy do linijki BASLUS-209151G000002 i naciskamy R1 na padzie [klik], wybieramy cdfs (naciskamy "X", na padzie)[klik].

Pojawi się okno, w którym to widać wszystkie pliki naszej kompilacji ;]. Klikamy na Trójkąt! (nie mylić z X'em) i po paru sekundach mamy załadowanego save'a na memorce o czym świadczy ten obrazek ;]

Możemy z'reset'ować konsole (i już grać), albo jeszcze sprawdzić czy rzeczywiście jest nasz save na Memory Card

Więc gdy nasza ciekawość wzieła górę, wchodzimy na BASLUS-209151G000001 (klikamy na "X") [klik]. Widzimy nasz plik o takiej samej nazwie jaką pokazał nam program PS2Save Builder _gGuxJsX9QL1VL0lG+imES827KSR0 [klik].

Teraz mamy pewność. że wszystko jest ok., więc można śmiało wejść do browser'a i zobaczyć tego save'a!!! [Klik]

d.) Uwagi,pytania itp.
Pytanie I: "Skąd brać save'y ?"
-> Znajdziesz je na gamefaqs.

Pytanie II: "A co jeśli na gamefaqs rozszeżenie save'a jest inne niż *.max?"
-> Nie ma to całkowicie znaczenia, gdyż PS2Save Builder może czytać: *.pws/*.max/*.cbs/*.npo/*.sps/*.md/*.p2m/*.xps i zapisać zawsze można do *.npo, jak i odwrotnie.

Pytanie III: "Skąd mam wiedzieć jakie save'y na memorce odpowiadają tymi z gamefaqs?"

-> To proste gdy już ściągniemy sobie tego save'a w PS2Save Builder będzie pisać Root/ID BESLES[coś tam], BASLUS[coś tam] itd.
I gdy za każdym razem będziemy bootować Ps2menu(czyli naszą kompilacje)to będzie wniej pisać mniej więcej tak, jak gry save(sejw) ma te oznaczenia,i należy tam własnie to umieści dla: Chryste! desden... Nie mam pojęcia jak to zdanie przetłumaczyć na j.Polski [?] Miej mniej procentów we krwi kiedy coś piszesz ;] Błagam...
np. dla gry MGS3:SA NTSC U.S będzie to np. BASLUS-209151G000002 itd. Trochę to pokręcone, ale parę chwil na własnej praktyce uświadomi wam, że aż takie to straszne nie jest ;]

Pytanie IV: "Czy mogą wyniknąć jakieś problemy z użytkowaniem?"
-> Raczej nie, po za tym, że mogą się zamiast save'a albo i znim, na memorce w browser'rze pojawić jakieś dziwne pliki (Corrupted data), które należy usunąć. dziwne to one nie są :] poprostu uszkodzone. Jeśli któregoś się nie będzie dało usunąć tradycyjnymi metodami (czyli np. bezpośrednio z browser'a lub save manager'a z jakieś gry), polecam program MCardKiller który formatuje całą kartę. A jeśli save się nie nagrał, mogłeś albo nie nacisnąć trójkąt (podczas nagrywania) tylko "X", albo nie zjechałeś do tej linijki z Rot/ID gry. Czasem nie jest to wymagane.

Pytanie V: "Czy jest coś jeszcze?"
-> Raczej jest wszystko, no prawie (zawsze mogło coś umknąć) zostało opisane. Sposób ten działa (także na swapa'ch) tylko w jedną stronę PC>PS2, ale wystarczy, aby uszczęśliwić kogoś ;] ? Ke?... Od siebie mogę dodać jedynie, aby uważać z tego typu wynalazkami. Uważać na własne save'y ofkoz.

VI - CD2DVD - Czyli jak dokonać takiej "sztuki"?

1.) Na początek kilka uwag:
Zaznaczam, że nie próbowałem tego na grach [!], więc nie mam pojęcia czy "tak sę da". Cały poniższy text tyczy się wyłącznie programów scenowych (OS'y, Manager'y, Emu itp...)
A nawet jeśli się da :] Należy zapomnieć o De-RIP'ach (czyli grach z PSX'a na CD odpalanych z DVD na PS2). To jest awykonalne (oszczędzam wam tym komentarzem czas i płyty :])
Jak skopiować pliki z iso (CD)? Posłużymy się ISOBusterem. Część progsów przy budowie iso tworzy błędne sektory. Extract'ójemy pliki ignorując wszystkie błędy odczytu. Ot cała filozofia...
2.) Jak, czym, co i po co:
NeroBurningRom (testowane na wersji 6.6.0.6)
1.) Otwieramy program i zamykamy kreatora, który się zaraz wyświetli
2.) Wybieramy naszą nagrywarkę i wybieramy z "Menu/File/New"
3.) Wybieramy typ kompilacji DVD-ROM (UDF/ISO)
4.) Przechodzimy na zakładkę "Multisession". Zaznaczamy "No Multisession"
5.) Przechodzimy na zakładkę "ISO". "Data Mode powinna być niepodświetlona i ustawiona na Mode 1". Ustawiamy teraz:
- "File System: ISO 9660 + Joliet"
- "File Name Lenght (ISO): Max of 11 = 8 + 3 chars (Level 1)"
- "Character Set (ISO): ISO 9660 (Standard ISO CD-ROM)
- "Relax restrictions:/ Allow path deph of more than 8 directories, Allow more than 255 characters in path, Do not add the ';1'ISO file version extension" powinny być nie zaznaczone
- "Relax restrictions:/ Allow more than 64 characters for Joliet names" powinno być zaznaczone.
6.) Przechodzimy na zakładkę "Label". Ustawiamy na "Automatic" i nadajemy nazwę naszemu DVD.
7.) Przechodzimy na zakładkę "Dates".
- "Volume Dates"/ Set volume creation and modification, Set volume effective and expiration" powinny być nie zaznaczone.
- "File Dates"/ Use current date and time, Use the date:" powinny być nie zaznaczone
- "File Dates"/ Use the date and time from the original file" powinna być zaznaczona.
7.) Przechodzimy na zakładkę "UDF". Ustawiamy na "Physical Partition" i "UDF 1.02". "Force DVD-Video compatybility mode (required for Xbox TM) powinna być nie zaznaczona.
8.) Przechodzimy na zakładkę "Burn" i ustawiamy prędkosć zapisu na x2-x4. Klikamy na "Burn".
9.) Przeciągamy interesujące nas pliki do programu i klikamyna ikonkę z zapałką :]
10.) Kiedy proces zapisu się rozpocznie zwróćmy jeszcze uwagę na małe "okienko" poniżej paska bufora. Dla własnego dobra zaznaczmy "Verify data"... ... po chwili uzyskamy gotową płytę.

CD/DVD-ROM Generator testowane na wersji 1.50
1.)Otwieramy CDVDGen. Pierwsze co czynimy po uruchomieniu programu, to wybór dwóch opcji: "Create new project" lub "Open project". Nas interesuje oczywiście nowy. Klikamy "ok" i stajemy przed kolejnym wyborem: "CD-ROM Master Disc", "DVD-ROM Master Disc" i "DVD-ROM Master (Dual Layer) Disc". Wybór pada na "DVD-ROM Master Disc" (chyba, że nasz obraz ma być na dwu warstwowym nośniku).
2.) Metodą drag&drop przeciągamy pliki do naszej kompilacji. Najpierw *.cnf, dopiero potem *.elf i resztę. Na samym końcu tworzymy Dummy File'a. Po co? Otóż ten soft jest tak skonstruowany, iż nie zgadza się na kompilację "zajmującą" poniżej 600 000 sectorów. Ile to "jest w Byte'ach"? Około 1,2GB.
3.) Przechodzimy na zakładkę "Volume". W polu "Disc Name" wpisujemy np. SLUS-12345.
4.) W polu "Producer Name" wpisujemy... cokolwiek :]
5.) W polu "License Area" wybieramy region, w którym pracuje nasz program (raczej nie ma znaczenia, większość jest PAL/NTSC):
NTSC-JAP -> Japan
NTSC-US -> America
PAL -> Europ
6.) Reszta pól może pozostać czysta
7.) Jeśli przeciągnęliśmy pliki "nie po kolei" w zakładce "Layout" możemy je posortować. Nie wolno nam zmieniać LBA poprzez opcję "Location" (prawy przycisk myszy na pliku) bez uprzedniego posortowania plików [!]. Posługujemy się tylko i wyłącznie opcją "Move select/insert". Jeśli zapomnimy o tej zasadzie, przy którejś zmianie LBA okaże się, że pod tym adresem nie ma już miejsca, ponieważ jest zajęte przez inny plik.
8.) Kiedy się z tym uporamy zapisujemy nasz projekt: "File/Save as" -> nazwa.ccz
9.) Klikamy na "Rec". Program poprosi nas o zapisanie *.iml/*.ims. Tak też czynimy. Jeśli dostaniemy komunikat "ASPI failed" należy zainstalować forceASPI v1.7

Na tym etapie się na chwilę zatrzymajmy. Program, z którego korzystamy, przeznaczony jest developer'om i sygnowany przez samo Sony. W związku z tym nie ma "zwykłej" nagrywarki, którą by ten program obsługiwał (teoretycznie, ale o tym później). W grę wchodzi tylko kilka modeli, które kosztują bajońskie sumy, a przeznaczone są tylko i wyłącznie authoring'owi. Zapewne żaden z nas nie ma takiej w swoim kompie... I co teraz? Ano... Są trzy metody nagrania takiej płyty.

10a.) Pierwsza i najbardziej zawodna to specjalny patch dla exe'ka programu. Dzięki niemu nasz CDVDGen zgodzi się wypalić na jednej z poniższych nagrywarek:
- NEC ND-1100A
- NEC ND-1300A
- NEC ND-2500A
- NEC ND-2510A
- NEC ND-3500AG
- Pioneer DVR-105
- Pioneer DVR-106D
- Pioneer DVR-107D
- Pioneer DVR-108
- Pioneer DVR-303

Wystarczy kliknąć na "Rec" a program utworzy obraz, który po chwili wypali. Dlaczego zatem ta metoda jest najbardziej zawodna? Program ten nie posiada żadnej ochrony przeciw spadkowi bufora. Podczas nagrywania załączył mi się wygaszacz ekranu co zaowocowało... "burn failed" XD. Cóż, płyta do śmietnika :[
10b.) Druga metoda to użycie, któregokolwiek z programów konwertujących *.iml na *.iso (np. iml2iso). Ważne by nie naruszać miejsca, w którym były przechowywane pliki z gry. Samo *.iml nie stanowi obrazu (co jest logiczne ~xxxKB), a jedynie wytyczne dla programu jak utworzyć obraz. Należy pamiętać również, iż jeśli obraz przekracza 3.9GB należy dokonać tej operacji na partycji z systemem plików NTFS. Ostatnia moja uwaga jest taka, że zdarzają się wtopy tego typu programom i tworzą "puste iso". Jak to sprawdzić? np. jakimkolwiek Hex Edytorem...
10c.) Ostatnią i najlepszą moim zdaniem metodą jest "export image". CDVDGen zapisze obraz w postaci *.000/*.001/*.002/*.003/.../*.lst. Co z tym zrobić? Pliki te stanowią zwyczjne iso, tyle że podzielone na kawałki. Należy je tylko połączyć w jedną całość, a nazwę zmienić na *.iso. Czym? z cmd lub np. za pomocą A.F.7 Merge...
Dwie uwagi: DVDDecrypter obsługuje *.lst, ale to nie "to" *.lst :], a druga to, że nie należy łączyć plików wraz z lst [!]. *.lst jest czymś w rodzaju arkusza dyrektyw i nonsensem wydaje się go łączyć z pozostałymi plikami.
11.) Powstałe *.iso wypalamy np. za pomocą DVDDecryper'a i już możemy się cieszyć z nowgo softu.

VII - BIN2CD/DVD - Czyli jak dokonać takiej "sztuki"?

Trzeba napisać *.cnf'a. Jak wygląda taki plik? Zwyczajnie :] Otwieramy notatnik (lub jakikolwiek inny prosty edytor textowy). Wpisujemy (bez cudzysłowia oczywiście):
"BOOT2 = cdrom0: \NAZWA.ELF;1..VER = 1.00..VMODE = PAL/NTSC.." lub
"BOOT2 = cdrom0: \NAZWA.ELF;1..VER = 1.00..VMODE = PAL.."
"BOOT2 = cdrom0: \NAZWA.ELF;1..VER = 1.00..VMODE = NTSC.."

- Wersja sterownika nie ma w tym przypadku znaczenia, może być 1.00, 1.01, 1.10 - wedle uznania. Na końcu zmieniamy rozszeżenie z *.txt na *.cnf, a nazwę zmieniamy na SYSTEM :]
- Między ":" a "\" nie ma spacji (zrobiłem tak, aby nie wstrzeliła mi się emotikona)

Budowa obrazu:
PS2-VI-2 (DVD)
PS2-V-1b (CD)


VIII - Jak rozpoznać konający laser?

Problemy z za'boot'owaniem oryginalnych gier
Problemy z za'boot'owaniem kopii (więcej niż 2/3 próby na markowych nośnikach)
Przycinanie się wstawek liczonych (pospolicie zwanych "scenkami")
Przycinanie się wstawek FMV (Full Motion Video - pospolicie zwanych "filmikami")
Częste "wieszanie się" konsoli
Opcjonalnie: wytępowanie DRE (Disc Read Error)

Jak temu zaradzić? Najlepiej wymienić cały napęd. Nie mamy tyle szmalu? Niedobrze... Mogę polecić podczas "buta" ustawić konsolę w ukosie lub nawet całkowitym pionie. Wiem, że to brzmi absurdalnie, ale potrafi pomóc (oczywiście do czasu). Po "wgraniu" się gry, można ją już postawić "jak Bóg przykazał". Kiedy i takie "szamańskie triki" nie dają rezultatów, zostają tylko zabawa zębatką, nasmarowanie prowadnic lub nawet kalibracja lasera.
Wszystko znajdziecie w poniższym linku (zalecana znajomość j.angielskiego)

IX - Problemy po wykonaniu kopii

1.) Wykonałeś kopię i nie jest rozpoznawana przez Windows i Linux? Nie przejmuj się. "Tłoki" (czyt. Pirackie DVD-ROM) z niewiadomych mi przyczyn nie są widziane pod ww. systemami (inny TOC?), a co za tym idzie też ich kopie.

2.) Nagrałeś grę i nie działa? Może być tego kilka przyczyn:
a.) Nagrałeś na słabym nośniku. Niestety PS2 jest bardzo wrażliwa na płyty wątpliwej jakości. Polecam Verbatim... Unikać RW
b.) Twój mod-chip (potocznie: przeróbka) nie obsługuje DVD-+R/RW
c.) Twój model konsoli nie radzi sobie z DVD+R/RW
d.) Nie posiadasz mod-chip'a (opcjonalnie BootCD, jedyna mozliwość odpalenia backup`ów na PS2.)
e.) Prubójesz odpalić grę na nagranym SwapMagic'u (CD/DVD+-R/RW).
f.) Masz już słaby laser i nie radzi sobie dobrze z kopiami (sprubój kilka razy lub na innej konsoli)
g.) Próbójesz wypalić nie s'patch'owaną kopię Gran Turismo 4


Jak nagrać programy które nie są obrazami PS2

Niektóre programy do PS2 nie są obrazami płyty tylko plikami binarnymi
Żeby płyta wystartowała musi posiadać plik SYSTEM.cnf a wygląda on tak:
[Obrazek: 3d29fca433680cd4.gif]
Bez tego pliku nie uruchomimy z płyty żadnego programu.

Jeżeli go nie mamy to musimy sami go napisać w zwykłym notatniku.
Otwieramy pusty notatnik i piszemy:
Cytat:BOOT2 = cdrom0:\NAZWA.ELF;1
VER = 1.00
VMODE = PAL/NTSC
- Wersja sterownika nie ma w tym przypadku znaczenia, może być 1 00, 1 01, 1 10 - wedle uznania.
- VMODE można wpisać PAL lub NTSC - wedle uznania

Teraz bierzemy Plik -> Zapisz jako -> i plikowi dajemy nazwe SYSTEM.cnf

Tak zapisany plik wrzucamy do reszty plików z grą i nagrywamy na płyte.

Kopiowanie i nagrywanie gier za pomoca programu DVD Decrypter


Bardzo dobry program, jego obsługa została sprowadzona do absolutnego minimum (nawet kompletny laik sobie z nim poradzi). Całkowicie darmowy...

Punkt 1-3 dotyczy kopiowania płyt na dysk, pkt. 4-9 dotyczy juz nagrywania

1.) Klikamy na "Mode", wybieramy "ISO" i "Read"
[Obrazek: D1.gif]

2.) Wybieramy miejsce na nasz obraz i jego nazwę
[Obrazek: D2.gif]

3.) Klikamy na ikonkę poniżej i rozpocznie się odczyt płyty. Powstanie *.iso/*.mdf
[Obrazek: D3.gif]

4.) Klikamy na "Mode", wybieramy "ISO" i "Write".
[Obrazek: D4.gif]

5.) Wybieramy obraz, który chcemy nagrać na DVD
6.) Wybieramy nagrywarkę.
7.) Opcje "BURN-Proof" i "Verify" powinny być zaznaczone (opcja "Verify słuzy" jedynie do sprawdzenia poprawności nagranych danych co nie oznacza ze gra bedzie na 100% działać)
8.) Wybieramy prędkość (x2-x4)
9.) Klikamy na ikonkę poniżej i rozpocznie się proces nagrywania
[Obrazek: D9-1.gif]

[Obrazek: D9-2.gif]
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości