25-02-2014, 13:44
Tomb Raider 1996 r.
Nie jestem może mistrzem takim artykułów więc nie oczekujcie na zbyt wiele. Natomiast nie krępujcie się wytykać mi błędów.
Nie wiem czy można to do końca nazwać recenzją jest to bardziej spis ciekawostek i co twórcy chcieli nam przekazać oraz wrażenia z gry :]
Na początku troszeczkę opowiem o powstaniu
Koniec 1996 roku iii….. wyszła pierwsza część gry Tomb Raider która zrewolucjonizowała świat gier.
Choćby z tego powodu że sprzedała się w liczbie 7 milionów egzemplarzy na samym PC, a to tego wliczyć jeszcze konsole PlayStation więc grywalność na owe czasy była ogromna . Kluczem do sukcesu było na pewno wprowadzenie akceleratora 3D co było w tamtejszych czasach magnesem dla graczy którzy dotychczas mogli pozwolić sobie jedynie na płaskie 2D. Studio Core nie na darmo pracowało 2 lata by wydać grę z ,, kobietą sukcesu’’ w tle. Mimo poprawiania wszystkiego w kontynuacji serii ta pierwsza była dla każdej następnej jakby wzorem ,prekursorem.
Do której zostały jak do popisowej zupy kucharza wprowadzone wszystkie najlepsze pomysły. Firma ta chciała stworzyć coś w rodzaju tego że gracz oglądał film i zarazem giercował,dlatego w Tomb Raider nie brakuje krótkich przerywników filmowych .Z tych nowatorskich pomysłów wyszła przygodowa gra zawierająca elementy strzelanki oraz przeróżne łamigłówki które wymagały dosyć dobrego logicznego myślenia. Więc niestety nie była ona dla tych którzy preferują gry takie jak Np. Rampange : Total Destruction
![[Obrazek: tombraider1996.jpg]](http://nowdrifting.com/wp-content/uploads/tombraider1996.jpg)
Nasza Pani Croft nie miała do końca wyglądać tak jak dotychczas, ale sądzę że wybór pierwszej kobiety w świecie konsol był strzałem w dziesiątkę , a nawet w dwie dziesiątki. Początkowo miał ją zastąpić nieustraszony pan z biczem coś podobnego pod pana Indiana Jones ,lub twardy twardziel ;D przypominający z twarzy Serga z Queka. Gdy wreszcie zdecydowano się na kobietę ( co było trafnym celem) miała to być latynoska ubrana w strój Snake’a z MGS
pod nazwą Laura Cruise.
Twórcom ta nazwa wydawała się jednak zbyt amerykańska więc docelowe dane w dowodzie brzmiały Lara Croft która była brytyjską arystokratką, archeologiem i poszukiwaczem starożytnych artefaktów.
Jej budowa ciała niezadowoliła do końca niektórych graczy twierdzili nawet że twórcy nigdy nie widzieli kobiecego ciała i krągłości ( No ale ile można wymagać nie dość że wprowadzili silnik 3D to jeszcze grymaszą ). Ale jak na pierwszą wersję była do przyjęcia. Najbardziej dręczyło wiele graczy jak i mnie że podczas mrozu gdy jej przewodnik był ubrany w skórę z jakiegoś tłustego knura Lara nadal miała swoje brązowe może i jedwabne szorty. Towarzyszyły jej prawie zawsze jak choćby warkocz i brązowy plecaczek.
Uff… starczy tej historii jak się zbytnio rozpisałem przepraszam , przejdźmy dalej.
Nazwa Tomb Raider co oznaczała po polsku mniej więcej ,,łupieżca grobowców’’ była w większości związana z fabułą gry która była podobna w następnych wersjach ,ale nie ustraszało to wiernych fanów. Fabuła… co tu dużo mówić Lare po prostu przerasta chęć przeżycia przygody , zdobycia dotychczas niezdobytego grobowca, skarbu lub potężnego artefaktu i chyba nic jej od tego nie powstrzyma. Z każdej jej podróży zawsze wychodzi ciekawa pełna emocji przygoda.
Rozgrywka toczy się zazwyczaj w porośniętych lianami dzikich lokacjach.
Poniżej zamieściłem obrazek który pokazuje jak grafika poszła do przodu.
![[Obrazek: 139296_b.jpg]](http://1jux.net/scale_images/139296_b.jpg)
Plansze na których rozgrywa się akcja gry są prawie na każdym kontynencie m.in. w Peru ,Egipcie , Grecji i Atlantydzie. Z oprawą graficzną która na owe czasy była świetna. Nie tylko grafika była niezła twórcy idealnie dobrali także ścieżkę dźwiękową. Gdy zbliżała się walka z przeciwnikiem była ona taka mroczna że każdy od razu wiedział o co chodzi, i dawała ona ten super klimat. Głównymi przeciwnikami Lary były najczęściej zwierzęta, ale pojawiły się tam także podejrzę trójka wrogich osób. Było także spotkanie z ogromnym T-REX’em które zaparło wielu graczem dech w piersiach Lara mogła strzelać m.in. z niekończących się podwójnych pistoletów Beretta , Shotguna oraz Uzi. Czasem zadawałem sobie pytanie ,,Taka drobna kobitka a tyle żelastwa potrafi unieść? ‘’.Żeby je zdobyć często musimy skakać na skalne półki , (po których Lara wspina się jakby robiła to od urodzenia ) bujania się na linach ,dramatycznych ucieczek przebywanie przeróżnych labiryntów i uruchamiania mechanizmów . Logiczne myślenie to musieli mieć opanowane gracze kupujący tą grę. Z powodu choćby różnych lokacji nadzianych w dużej liczbie pułapkami i niebezpieczeństwami. W ekwipunku Lary ( jest to plecaczek który tego Lara wyrwała podejrzę z pleców jakiemuś kościotrupowi ) możemy znaleźć małe oraz duże apteczki. W wersji na PS2 sposób save’wania opierał się na dobiegnięcia do fioletowego światełka. Który miał podzielne opinie. Niezwykłe możliwości akrobatyczne Lary które też trzeba wziąć pod uwagę wzbogacane były w następnych wersjach. W większości miały one charakter jedynie estetyczny. Podstawowymi ruchami były skoki w cztery strony świata oraz ciche dreptanie. Niestety o kamerze za bardzo nie było mowy.
Jeśli chodzi o poziom trudności to nie jest on tak bardzo trudny jak się wydaje. Troszkę myślenia i mamy rozwiązanie zadania ( choć czasem trzeba sporo posiedzieć) Kwestie grafiki nie będę określał na czas teraźniejszy bo niektórym mogłaby wydawać się nawet zabawna i abstrakcyjna , ale w ówczesnych czasach określił bym ją 10/10. Z powodu dodania nowoczesnych pomysłów.
Dodam że już na początku istnienia gry niektórzy graczy zaczęli się interesować … intymnymi częściami ciała tak…. . Powstały nawet łatki rozbierające w Internecie no cóż każdy ma inne myśli.
A oto przykład jak można błyskotliwie spędzić sylwestra !
Jak chyba wszyscy fani tej gry czasem mam ponownie przejść ponownie pierwszą wersję Tomb Raider mimo że wiem co się i tak stanie. Tomb Raider jest przykładem tego że grafika nie zawsze pełni najważniejszą role w grze. Studiu Core Design udało połączyć wszystko co na owe czasy najlepsze i stworzyli ponadczasową grę do której fani często wracają i do tej pary jest kontynuowana. Słyszałem nawet że można ją kupić w nowej wersji Final Fantasy. Lara Croft zyskała popularność nie tylko w grze. Pojawiała się ona także w amerykańskich reklamach, codziennych gazetach a nawet w …
Playboy. Przez tamtejszą prasę dla graczy uznawana była za królewską grę. Ogólnie całą serie umieściłbym w pierwszej dziesiątce najlepszych gier na konsole Sony .
Za pomysł dziękuje PaultheGreat . Na pewno poukładałem coś nie po kolei i porobiłem masę błędów stylistycznych za mało napisałem ale próbuje.
Proszę o uczciwą ocenę artykułu ale także do podzielenia się doświadczeniami nie tylko z tej wersji.
Wszystko napisane dla forum PlayStation oczywiście nie kopiujcie.
Nie jestem może mistrzem takim artykułów więc nie oczekujcie na zbyt wiele. Natomiast nie krępujcie się wytykać mi błędów.
Nie wiem czy można to do końca nazwać recenzją jest to bardziej spis ciekawostek i co twórcy chcieli nam przekazać oraz wrażenia z gry :]
Na początku troszeczkę opowiem o powstaniu
Koniec 1996 roku iii….. wyszła pierwsza część gry Tomb Raider która zrewolucjonizowała świat gier.
Choćby z tego powodu że sprzedała się w liczbie 7 milionów egzemplarzy na samym PC, a to tego wliczyć jeszcze konsole PlayStation więc grywalność na owe czasy była ogromna . Kluczem do sukcesu było na pewno wprowadzenie akceleratora 3D co było w tamtejszych czasach magnesem dla graczy którzy dotychczas mogli pozwolić sobie jedynie na płaskie 2D. Studio Core nie na darmo pracowało 2 lata by wydać grę z ,, kobietą sukcesu’’ w tle. Mimo poprawiania wszystkiego w kontynuacji serii ta pierwsza była dla każdej następnej jakby wzorem ,prekursorem.
Do której zostały jak do popisowej zupy kucharza wprowadzone wszystkie najlepsze pomysły. Firma ta chciała stworzyć coś w rodzaju tego że gracz oglądał film i zarazem giercował,dlatego w Tomb Raider nie brakuje krótkich przerywników filmowych .Z tych nowatorskich pomysłów wyszła przygodowa gra zawierająca elementy strzelanki oraz przeróżne łamigłówki które wymagały dosyć dobrego logicznego myślenia. Więc niestety nie była ona dla tych którzy preferują gry takie jak Np. Rampange : Total Destruction
![[Obrazek: tombraider1996.jpg]](http://nowdrifting.com/wp-content/uploads/tombraider1996.jpg)
Nasza Pani Croft nie miała do końca wyglądać tak jak dotychczas, ale sądzę że wybór pierwszej kobiety w świecie konsol był strzałem w dziesiątkę , a nawet w dwie dziesiątki. Początkowo miał ją zastąpić nieustraszony pan z biczem coś podobnego pod pana Indiana Jones ,lub twardy twardziel ;D przypominający z twarzy Serga z Queka. Gdy wreszcie zdecydowano się na kobietę ( co było trafnym celem) miała to być latynoska ubrana w strój Snake’a z MGS

Twórcom ta nazwa wydawała się jednak zbyt amerykańska więc docelowe dane w dowodzie brzmiały Lara Croft która była brytyjską arystokratką, archeologiem i poszukiwaczem starożytnych artefaktów.
Jej budowa ciała niezadowoliła do końca niektórych graczy twierdzili nawet że twórcy nigdy nie widzieli kobiecego ciała i krągłości ( No ale ile można wymagać nie dość że wprowadzili silnik 3D to jeszcze grymaszą ). Ale jak na pierwszą wersję była do przyjęcia. Najbardziej dręczyło wiele graczy jak i mnie że podczas mrozu gdy jej przewodnik był ubrany w skórę z jakiegoś tłustego knura Lara nadal miała swoje brązowe może i jedwabne szorty. Towarzyszyły jej prawie zawsze jak choćby warkocz i brązowy plecaczek.
Uff… starczy tej historii jak się zbytnio rozpisałem przepraszam , przejdźmy dalej.
Nazwa Tomb Raider co oznaczała po polsku mniej więcej ,,łupieżca grobowców’’ była w większości związana z fabułą gry która była podobna w następnych wersjach ,ale nie ustraszało to wiernych fanów. Fabuła… co tu dużo mówić Lare po prostu przerasta chęć przeżycia przygody , zdobycia dotychczas niezdobytego grobowca, skarbu lub potężnego artefaktu i chyba nic jej od tego nie powstrzyma. Z każdej jej podróży zawsze wychodzi ciekawa pełna emocji przygoda.
Rozgrywka toczy się zazwyczaj w porośniętych lianami dzikich lokacjach.
Poniżej zamieściłem obrazek który pokazuje jak grafika poszła do przodu.
![[Obrazek: 139296_b.jpg]](http://1jux.net/scale_images/139296_b.jpg)
Plansze na których rozgrywa się akcja gry są prawie na każdym kontynencie m.in. w Peru ,Egipcie , Grecji i Atlantydzie. Z oprawą graficzną która na owe czasy była świetna. Nie tylko grafika była niezła twórcy idealnie dobrali także ścieżkę dźwiękową. Gdy zbliżała się walka z przeciwnikiem była ona taka mroczna że każdy od razu wiedział o co chodzi, i dawała ona ten super klimat. Głównymi przeciwnikami Lary były najczęściej zwierzęta, ale pojawiły się tam także podejrzę trójka wrogich osób. Było także spotkanie z ogromnym T-REX’em które zaparło wielu graczem dech w piersiach Lara mogła strzelać m.in. z niekończących się podwójnych pistoletów Beretta , Shotguna oraz Uzi. Czasem zadawałem sobie pytanie ,,Taka drobna kobitka a tyle żelastwa potrafi unieść? ‘’.Żeby je zdobyć często musimy skakać na skalne półki , (po których Lara wspina się jakby robiła to od urodzenia ) bujania się na linach ,dramatycznych ucieczek przebywanie przeróżnych labiryntów i uruchamiania mechanizmów . Logiczne myślenie to musieli mieć opanowane gracze kupujący tą grę. Z powodu choćby różnych lokacji nadzianych w dużej liczbie pułapkami i niebezpieczeństwami. W ekwipunku Lary ( jest to plecaczek który tego Lara wyrwała podejrzę z pleców jakiemuś kościotrupowi ) możemy znaleźć małe oraz duże apteczki. W wersji na PS2 sposób save’wania opierał się na dobiegnięcia do fioletowego światełka. Który miał podzielne opinie. Niezwykłe możliwości akrobatyczne Lary które też trzeba wziąć pod uwagę wzbogacane były w następnych wersjach. W większości miały one charakter jedynie estetyczny. Podstawowymi ruchami były skoki w cztery strony świata oraz ciche dreptanie. Niestety o kamerze za bardzo nie było mowy.
Jeśli chodzi o poziom trudności to nie jest on tak bardzo trudny jak się wydaje. Troszkę myślenia i mamy rozwiązanie zadania ( choć czasem trzeba sporo posiedzieć) Kwestie grafiki nie będę określał na czas teraźniejszy bo niektórym mogłaby wydawać się nawet zabawna i abstrakcyjna , ale w ówczesnych czasach określił bym ją 10/10. Z powodu dodania nowoczesnych pomysłów.
Dodam że już na początku istnienia gry niektórzy graczy zaczęli się interesować … intymnymi częściami ciała tak…. . Powstały nawet łatki rozbierające w Internecie no cóż każdy ma inne myśli.
A oto przykład jak można błyskotliwie spędzić sylwestra !
Jak chyba wszyscy fani tej gry czasem mam ponownie przejść ponownie pierwszą wersję Tomb Raider mimo że wiem co się i tak stanie. Tomb Raider jest przykładem tego że grafika nie zawsze pełni najważniejszą role w grze. Studiu Core Design udało połączyć wszystko co na owe czasy najlepsze i stworzyli ponadczasową grę do której fani często wracają i do tej pary jest kontynuowana. Słyszałem nawet że można ją kupić w nowej wersji Final Fantasy. Lara Croft zyskała popularność nie tylko w grze. Pojawiała się ona także w amerykańskich reklamach, codziennych gazetach a nawet w …
Playboy. Przez tamtejszą prasę dla graczy uznawana była za królewską grę. Ogólnie całą serie umieściłbym w pierwszej dziesiątce najlepszych gier na konsole Sony .
Za pomysł dziękuje PaultheGreat . Na pewno poukładałem coś nie po kolei i porobiłem masę błędów stylistycznych za mało napisałem ale próbuje.
Proszę o uczciwą ocenę artykułu ale także do podzielenia się doświadczeniami nie tylko z tej wersji.
Wszystko napisane dla forum PlayStation oczywiście nie kopiujcie.